|
|
|
|---|---|
|
Hej! Funderar på att chippa min 330e genom antagligen BSR eller Tuningchip. Ska ge ca 340hk / 600Nm.. Inte så dåligt om siffrorna stämmer. Någon som gjort det som kan dela sina erfarenheter. Några problem? Hur länge har ni kört med chiptrimningen? Hur med förbrukning? Tacksam för svar / | |
|
B48 står på tur då flera tuners ser stor effektökningar. Jag tror MHD och BM3 är igång med utveckling..om du kan tänka dig några av dem ? Bränsle förbrukning går alltid upp :) Länk |
|
|
Vilken rejäl ökning för att vara en stege1 trim. Undrar hur bra grejerna håller för det? Transmission, koppling, etc. Hur välbyggda är dom från fabriken... |
|
|
ligg lågt ett tag och se vad de andra kommer fram till. Jag tror det tar några månader till innan det finns som "test" |
|
Transocean |
18 mån och 5000 mil med Mosselman box på min 530e, inga problem, går som satan och med mycket fullgaskörning på Autobahn. Bänkade min bil hos Mosselman i Holland, 338hk/ 508nm Länk Vet inte vilken vxl-låda du har i 3-serie men den på 530e är god för 750nm. |
| MHD har inget på G just nu så det lär ta tid för dem. | |
| @Transocean - hur är förbrukningen med Mosselman boxen? Har den haft inverkan på räckvidden med ren elkörning? Är själv i tankarna att skaffa Stage 2 Mosselman boxen. | |
|
Är Mosselman box en plug-in variant dvs man kopplar in själv? Har hört en del negativt om lösningen och man föredrog ”riktiga” chip. BSR och Tuningchip har steg 1 trim som ger ca 340hk och 549 Nm. Verkar stabilt. |
|
| Hade inte valt BSR... | |
| Slippy; motivera gärna varför? | |
|
"ej, Nu har jag haft två identiska bilar, Audi A6 allroad där den ena hade programvara från Stertman ca 340hk och den andra med BSR 328hk. Tänkte det inte är så vanligt att man har haft två identiska bilar med olika programvara. Stertman. Den här uppgraderingen känns mer genomarbetad och mer skonsam för växellådan. Det ligger med en inbyggd tröghet om man inte kör i sportläget växlingarna sker inte lika fort som hos BSR. Hos BSR känns det som dom aktiverat växlingen som finns när man kör launchcontol "slår i växlarna" så det känns i ryggen. Med BSR så slirar också växlingarna lite på mellangas i normalläget(drive) som om den tvekar på vilken växel den skall ha i. BSR så är gasresponsen mer direkt och den har mer vrid på låga varv men tappar på toppen mot Sterman. Stertman gick riktigt bra vid lite mer aktivkörning i sportläget lite mer besinaktig i sin karaktär(varvvillig) där också momentkurvan kommer senare bilen går också lite jämnare. Nu låter som BSR är helkasst men så är inte fallet det är små skillnader mellan dessa två, dock är den stor skillnaden växlingen som är bättre med Stertman. Är det då värt att betala det dubbla för att få bättre programvara, jag hade sakt ja, men inte så dålig så att jag vill byta programvara. (Bilen gör ju 0-100 på 5,2-5,1 med respektiv programvara så den går ju riktigt bra för att vara 218hk orginal) Hoppas det hjälper någon." T.ex. Finns många trådar andra trådar också. |
|
Transocean |
@ befa Förbrukningen på min 530e ligger på 1,2 -1,3 liter per mil när man ger fullgas på Autobahn. 150-160 km/h ca 0,75. Kanske går en 3-serie något billigare? Det elektriska ändras inte, är bara bensinmotorn som trimmas. Men den e-boostar lättare när man kör med trimmap. Den kan slås av/på mens man kör. @Magnlar Yep, plug n play skriver Mosselman men man måste även öppna lite ledningar och hitta den riktiga bussen och parallellkoppla :-) Jag klarade det. Här på AP och på alla andra bilsajter heter det gärna "boxar är skit". Och visst är de flesta just det men då snackar vi normalt om billiga dieseltuningboxar som kostar typ 2,999 kr. Det är ingen som skriver att "Hartge är skit, köp hellre från SMO" eller AC Schnitzer är skit, BSR är bättre", trots att bägge är boxar. I 20 000 kronors klassen:-) Då är Mosselmanboxen billig med c a 11 000 kr. Med tanke på att firman har varit aktiv i DTM är det riktigt billigt. |
| Det finns ju bra boxar också t.ex. JB4 men då finns det lite fler senorer och det är lite mer avancerade. | |
| @Transocean Tack för info. Låter som en bra trim. Valet står mellan Mosselman eller Chiptuning. | |
|
Kikade lite på Mosselman. Finns både steg 1 och 2. Steg 2 ska ge 340hk / 550Nm, 779 Euro känns som ett bra pris. En dum fråga; Måste man börja med steg 1 innan 2 ? Om ja, då blir det 779 gånger två. //Magnus |
|
|
@Transocean: 18 mån och 5000 mil med Mosselman box på min 530e, inga problem, går som satan och med mycket fullgaskörning på Autobahn. Bänkade min bil hos Mosselman i Holland, 338hk/ 508nm [LÄNK] Vet inte vilken vxl-låda du har i 3-serie men den på 530e är god för 750nm ____________________________________________________ När du bänkade din hos Mosselman, Gjorde de justeringar eller körde man på bara? Det är exakt samma motor och drivlina i 330e som 530e. Då borde det vara safe. |
|
Transocean |
@ Manglar Vilka justeringar tänker du på? Domma surra fast bilen, och körde kanske en halvtimma. Jag har det mesta av det på video. Blev också vist runt i deras "fabrik/verkstad"; allting blir faktiskt produserat i Holland ! Apropå steg 1 /steg 2.... Jag fick min våren 2018 och då fanns bara steg 1. Jag har mailat ett par gånger med Mosselman om vidareutvecklingar och dom skrev att dom hade testat catless på 330e:n dom har men var inte förnöjda. Om steg två har jag inte hört nånting. Men jag ser det finns på hemsidan. Observera att 779€ är UTAN MOMS OCH FRAKT så det kommer att kosta i alla fall 11 000 svenska kronor :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.