AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.549

Vibrationer vid inbromsning F11 520d x-drive 2014

Mr
8
Mr. Slick
520d X-drive -14
Jag bytte skivor runt om på bilen för ett tag sen. Bland annat pga att skivorna fram var skeva hade det hade vibrerat vid inbromsning under ett bra tag. Sen nu efter några hundra mil så börjar det vibrera vid inbromsning igen. Min teori är nu att några bussningar i framvagnen har blivit dpliga pga allt vibrerande från gamla skivorna så att den nu är väldigt känslig, och bussningarna inte tar upp det dom ska. Vilka länkarmar/leder är det troligt att det handlar om?
Relativt ny bil ändå för kassa bussningar, eller den har kanske gått långt? Skakar det i ratten med eller vibrerar det bara allmänt i hela bilen?
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Jag bytte nedre länkarmar/"dragstagen" på min F11 xDrive men den hade gått 25'. Då försvann vibrationerna och även glappet som man kunde provocera fram genom att pumpa på bromsen i låg hastighet. Finns även lös hydrobussning men bättre att byta hela inkl spindelleden.

Länk
Mr
8
Mr. Slick
520d X-drive -14
Bilen har gått ca 11000mil. Men jag inbillar mig att genom att jag körde så länge med skeva skivor så har bussningarna slitits.

Ja "kris" det är dom länkarmarna jag funderar på att byta ut. Det känns som det glappar lit enär jag kör sakta och bromsar till tvärt
Efter bytet av skivor fram var allt ok alltså, men nu efter några 100 mil kommer problemet tillbaka?
Är det exakt samma problem eller ter det sig annorlunda? Antar ratten skakade rejält med skeva skivor, gör den det nu med eller känns det mer i hela bilen?
Jag frågar därför kassa skivor bak kan ge samma symptom som dåliga bussningar fram med skakningar, vibrationer och ”glappande” känsla, detta förvisso baserat på en E39a.
Om skivorna fram var kassa är det ju ingen omöjlighet att de där bak nu också gett upp?

Jag har också hört samband mellan skiva/länkarm/bussning men i omvänd ordning, dvs dåliga bussningar kan leda till skeva skivor men det kanske är samma sak såhär med?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vibrationer brukar nästan alltid bero på dålig framvagn med slitna bussningar/leder. Då märks minsta lilla vibration från skivorna.

Med frisk framvagn dämpas småvibrationer från skivorna bort men om framvagnen är sliten kommer vibrationerna tillbaka efter några hundra mil efter skivbytet - det är troligen inget egentlig fel på skivorna och de ligger troligen inom toleranserna.

Minns någon tråd där TS sökte bromsvibrationer i framvagnen och hade bytt det mesta och vid granskning av bakvagnen visade sig skivorna bak vara kassa...så uteslut inte bakbromsarna.

Mvh
Johan

BMW – Weltmarke aus München!
Mr
8
Mr. Slick
520d X-drive -14
Tack för alla svar!

Johan B, jag misstänker att det är precis som du säger.
Provar byta dom länkarmar som diskuterats längre upp i tråden och ser vad det ger.
Et
80
Ethum
F11 535xdT IE -16
Har du bytt dina länkarmar?

Jag har en F11 som gått 6400 mil och jag har fått tillbaka vibrationerna..

Funderar på att beställa länkarmarna då många säger att dessa ger upphov till vibrationer..

Men har någon ens bytt länkarmar vid 6400 mil?

Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Jag har vid olika tillfällen fått bromsvibrationer i min F11. Senast ifjol vår efter att en bekant efterdragit hjulbultarna.
Körde så i några veckor innan jag åter släppte på hjulbultarna och drog med momentnyckel vilket gjorde att vibrationerna snart upphörde.

Jag rekommenderar starkt att alltid använda momentnyckel till hjulbultarna på F1x.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Japp. Verkstäder som drar fast hjulbultarna med mutterdragare brukar få skivorna att slå sig. Det är mycket vanligt.
Mr
8
Mr. Slick
520d X-drive -14
ar du bytt dina länkarmar?

Jag har en F11 som gått 6400 mil och jag har fått tillbaka vibrationerna..

Funderar på att beställa länkarmarna då många säger att dessa ger upphov till vibrationer..

Men har någon ens bytt länkarmar vid 6400 mil

Japp jag bytte länkarmarna och det hjälpte.
Kan fortfarande tycka att känner ytterst lite vibrationer men det blev extrem skillnad mot tidigare.
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Hej.

Förra våren märkte jag av vinda skivor när jag tog på sommardäcken. Tyckte det var knäppt då bilen gått inte riktigt 4000 mil och jag har aldrig haft sådan här problem.
BMW sa att skivor och bussningar fram behöver bytas. Drygt 13000kr för kalaset och då fick jag ändå ca 3000 i rabatt.

Men jag kunde fortfarande känna små vibrationer vid lätt bromsande i högre fart. Jepp skivorna bak var också vinda. Efter byte funkar det som det ska.
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Jag har samma symptom som nämns i tråden. Jag tänker därför börja med att byta länkarmar fram. Bilen har gått 21000 mil och de är nog inte bytta någon gång. Jag funderar på att inte byta alla på en gång utan prova med att byta de som mest sannolikt är de som orsakar bromsvibrationen. Frågan är därför vilka jag ska börja med? Är det de som det länkas till ovan? Alltså framaxel, nedre, fram, länkarm, tvär-?

Eller är det länkarm, längs, ytter, framaxel, bakom axeln, nedre, jag bör börja med?

Anders
BMW 520 2014 körd ca 20.000 mil.

Det vibrerar och skrapar när man bromsar.

Skivor och belägg virkar var ok.

Någon som har en ide.

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Vibration kan vara skivor eller enl tråden ovan mest troligt bussningarna.
Skrapet brukar vara belägg som är slut eller sten som fastnat. Om du kollat alla fyra belägg fram skulle jag sats på sten eller om det kan vara bak?
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Ska också byta länkarmarna fram (de vridna) på en F11 som gått 15 000. Är det lätt att byta? Gjorde detta på E39:n några gånger.
Pa
22
Patjoh668
535d 2016
Likadana problem med min F10 som TS, bytte skivor och belägg hos bmw. Dyrt.
Vibrationerna försvann, men kom tillbaka efter 1000 mil. Många vändor hos gummiverkstäder, som felsökte och balanserade hjul, men inget hjälpte.

Gjorde hjulskifte inför vintern hos en mindre gummiverkstad, försvann vibrationerna plötsligt , kört nu ca 4000 mil och inga vibrationer, bilen går perfekt. Både med
Sommar och vinterhjul. Så skönt slippa vibrationerna, som gör en tokig.

Vad hände? Åkte tillbaka och frågade vad han hade gjort. Hjulen och kontakt ytorna
Gjordes rena, ordentligt helt rena samt ombalansering.

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Ja, en klassiker som ibland glöms bort i brådskan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.