|
|
|
|---|---|
|
Hej! Planerar köra min E36 (320iA coupé 1994) till Österrike i januari, för att se om det funkar. Har kört bilen intensivt sen jag köpte den, 2000 mil på 18 mån, och jag har en bra magkänsla. Bilen har idag gått ca 24000 mil. Det jag gjort hittills är: oljebyte 3 ggr (BMW verkstad), komplett nya bromsar fram (med allt), luftfilter, växelväljarlänkage, ny vindruta, ny torkardatabox, nytt avgassystem samt en massa kosmetiska förbättringar som plåtjobb och ny inredning. Jag har helt nya Nokian vinterdäck. Vad bör jag mer se över? Resan är 130 mil dansk, tysk och österrikisk motorväg ggr 2. Sechs macht Spass! Mina bilar: Länk | |
|
Fräscha torkarblad och frosttålig spolarvätska är ju bra på vintern. Ska du köra i alperna är det ju bra med bromsar och det är ju nybytt fram skriver du - inkluderade det även ny bromsvätska? Den tycker väl BMW att man ska byta vartannat år. En bra försäkring känns också tryggt. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Tja, utöver en allmän översyn/service är det väl kanske några saker att tänka på. I "service" är det läge att byta bromsvätska som nämnts men även kylarvätskan med kontroll av fryspunkt. Fräscha torkarblad och rätt blandning av spolarvätskan. Fräscha däck (koll lufttryck - gärna lite högre mht. hastighet på Autobahn) och snökedjor i bagaget (obligatoriskt). Reservglödlampor. Extradunk med soppa. Varm filt och lite "nödprylar" som t ex. energikakor, tändstickor, ficklampa värmeljus mm., om man blir ståendes (har jag alltid i bilen oavsett årstid). Lite att dricka kan vara bra att ha också. Finns säkert fler saker att tänka på.... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kolla så det finns luft i reservhjulet och att det är ok. /// Kristian |
|
| Hoppas att det är dubbfria vinterdäck du har eftersom man inte blir insläppt i Tyskland annars. Motorolja kan vara bra att ha med sig då bilen oftast drar mer olja när man kör i autobahntempo än i Sverige. Oljan är ganska dyr på bensinstationerna längs autobahn. | |
|
Superbra tips. Tack! Sechs macht Spass! Mina bilar: Länk |
|
| Kolla luftfilter! | |
| Glöm inte varselväst! Polizei kan bli väldigt arga annars om du mot förmodan får driftstopp på Autobahn! | |
|
Det gick som en dans! 14 h ner, 16 h hem, 275 mil ca. Sechs macht Spass! Mina bilar: Länk |
|
| Härligt! Mellan vilka orter åkte du? | |
|
Helsingborg och Saalbach. 281 mil :) 0,8 l förbrukning. Sechs macht Spass! Mina bilar: Länk |
|
| Takbox eller tog du skidorna i bilen? | |
|
Inne i bilen! Fällde ena baksätet bara. Sechs macht Spass! Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.