AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
605

Hjälp angående fälgar och däck !

fr
2
freddan2
523i 1998
Hej !
Är ny på forumet och skulle behöva lite hjälp angående däck och fälg.
Det är så att jag tänkte köpa ett par nya fälgar till bilen och undrar nu lite om dimensioner m.m.

Tänkte köpa ett par AEZ Bimo 17" till min 523i E39 och undrar nu vilka dimensioner man ska ha. Tänkte köra 225 - 17" och undrar nu vad det här med de andra sifforna i dimesnionerna står för har sett att det kan stå 7-225/45 och liknande. Vore tacksam om någon kunde förklara vad de olika siffrorna står för och vad som passar orginal på min bmw.

Tack på förhand.
/Fredde - ny i däckvärlden !
Hej och välkommen!
Det kan stå t.ex 225/45-17 där 225 är däckets bredd i mm, 45 är profilen i % av bredden (dvs profilen på däcket är 45% av 225 mm) och 17 är fälgens diameter. Du får inte frångå standard rullomkrets med mer än +/- 5% Här kan du beräkna hjulomkrets själv och se vilken däcksdimension som kan tänkas passa dig och din bil. Länk

Mvh / Malte
Skall du ha 17"-hjul (8" breda) passar 235/45 perfekt. Har det på min.

/Micke
Jag tycker ju att 17" är lite litet. Jag har 17" 235/45 runt om nu och det är ju inga problem... men när man hade 19" innan så käns det lite tamt.
fr
2
freddan2
523i 1998
Hej igen,
tack för alla svar.
Hur breda fälgar kan man ha då utan problem 7" ellr 8" ?
Bör man ha bredare däck/fälg bak ?
Vad för däck är att rekommendera ?

Kör nog 17" eftersom jag inte vill ha så stötigt... ;)

/Fredrik
Vad jag förstår så åker väl asken med M5 orginal fälg... och om har för mig rätt så är den 9,5" bak och 8" bak... Det spelar väl ingen roll om man åker med bredare däck bak... men det är ju jäkligt snyggt. Jag hade Falken 451 på mina 19", och jag var skit nöjd med dom... men Bridgestone S03 är ju aldrig fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.