|
|
|
|---|---|
|
Hej! Påväg till jobbet igår så kände jag ett en liten antydan till vobbel/obalans i bilen. Så jag saktade ner till ca 90km/h och de slutade. Åkte vidare till jobbet, var där hela dagen och påväg hem tänkte jag att jag stannar och hissar upp bilen och känner att hjulen sitter fast och att inget annat är löst. Sagt och gjort, kände på allt, ruskade och röck de jag orkade men allt satt fast! Kunde även höra ett litet skrap/gnissel i takt med rullgastigheten men de försvann. Jag försökte även köra lite sicksack för att provocera fram ljudet igen vilket jag inte fick. Tänkte att då börjar jag rulla hemåt. Hann väl ca 5-6km innan jag känner ett kraftigt vobbel!! Bromsade in hårt och stannade. Då lät de jättetydligt, de gnirkade/gnisslade som att hjulet tog i nånstans varje varv. Och bilen gungande även upp litegrann. Lyckades rulla jättesakta till en p-ficka för att kolla närmare på saken. Ser absolut ingenting, å kan inte hitta vars de kan ta i! Ringde en kompis och bad om hjälp, han kol förbi och lyste in i hjulhuset medans jag sakta rullade framåt. Han kunde inte heller lokalisera vars de tar i! Men bilen gungar väldigt märkbart i takt med det oljudet som uppstår.. Tänkte jag skulle köra hem bilen sakta, men de gick några hundra meter innan jag gav upp. Kunde rulla fram i ca 15-20km/h i 20m sen började de låta igen. Sen kunde de försvinna en liten stund och så kom de tillbaka igen. Så fick lämna bilen. Har nu fått hem den på bärgare och tänkte plocka av hjulet och kolla. Men allt känns ändå att sitta fast när jag ruckar i hjulet! Kan nämna att jag även kände en liiiiiten doft av bränt gummi på morgonen när jag åkte till jobbet och jag stack in huvudet i hjulhuset för att kolla. Drivaxeln sitter på plats! Å har ruckat i bärarmarna men de sitter fast vad jag kan känna! Men fjädern lägger förmodligen spänning på allt. Men som de känns att köra så borde npnting vara väldigt löst! Hjulet snurrar kanske just just lite tungt. Men inget skrap eller missljud ifrån hjullagret heller. Vad bör jag kolla upp? Någon annan som haft något liknande? | |
|
Kan det vara så enkelt att dämparen har gett upp och allt gungande gör så att det tar i ? Min polare råkade ut för det för ett halv år sedan dock en F10 . Kanske långsökt men kollat fästet till dämparen i motorrummet? |
|
| Lyft av hjulet å kollat nu.. Kan varken känna glapp eller nånstans hjulet har kunnat ta i.. Dock ser jag skrap på insidan av skivan, verkar som själva oket tar i skivan. Som att den flytande funktionen i bromsoket kärvar. Ska ta upp å motionera glidpinnarna. Men kan de verkligen ge upphopp till såna fruktansvärda vibrationer? | |
|
Om oket tar i skivan kan man misstänka att hjullagret är kaputt... Prova att hissa upp bilen, ta av hjulet och sedan bända isär bromsklossarna lite från bromsskivan så de inte stödjer skivan, och sedan försök vicka på bromsskivan och se om det glappar. Ev. kan du behöva montera på hjulet igen för att få lite mer hävstång när du vickar på hjulet. Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag vet hur ett havererat hjullager känns. De rullar tajt och fint efter jag har haft löst oket! Men de måste vara något i oket också, belägget ”sticker” inte ut från oket, utan slitytan är jämns med oket och man ser att de tagit i. Oket borde ha flutit ut efter att kolven pressat ut belägget mer och mer när de blivit slitet. Men de verkar inte gjort de. Ska dock prova sätta nå i hjulbultarna och ”häva” mer för att få kraft. Men känner absolut inget glapp eller att de känns när man snurrar skivan. Tycker jag borde ha hört något ljud om de börjat bli dåligt. Bilen har gått 17000mil |
|
|
Bromsklossarna kan som sagt stabilisera upp rätt mycket glapp....skapa fritt spelrum på någon mm eller mer mellan skivor och belägg innan du ruckar. Defekta hjullager kan ibland vara svåra att upptäcka. Då du har x-drive har du ju dessutom drivaxeln som stabiliserar upp det hela... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har ruckat på skivan med borttaget bromsok. De finns absolut inget glapp eller missljud eller något som skulle tyda på ett dåligt hjullager.. Dock har bromsklossarna konstiga märken på sig. Inre så är de nått som hänt, de har gnagt av kanterna på belägget. Ungefär som att de blivit avfasade. På yttre belägget så är slitaget väldigt konstigt, som att hela oket har rört på sig eller skivan. Har känt med polygrip i alla stav i hela framvagnen på den sidan, och allt sitter fast... Visst de rör sig lite lite när man bänder i allt, men bussningar är ju ”ledade” eller ”flytande”. Men absolut inget glapp eller något. Kan inte förstå vars detta kommer ifrån! Gnisslandet/missljudet måste ha kommit från bromsoket. Ser inga märken på varken däck eller inne i hjulhuset vars de kan ha tagit i |
|
| Jag tror på nåt så enkelt som en sten. Hade liknande symptom på E39an där en sten fastnat såpass så att den gröpt ur oket. | |
| Satt ihop allt idag, men samma sak ännu. For ut och provade, kunde nu även känna lite i ratten, dock gungade inte bilen lika mycket nu. Men de låter förjävligt när missljuden kommer. Bara bärga till verkstad.. | |
|
Lyckades hitta felet tillslut. Var yttre Drivknuten som hade gått helt torr. Allt fett som fanns legade i damasken. Nu är iallafall knuten bytt och de rullar på som vanligt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.