AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.961

Automatlåda: Hur länge står ni stilla på bromsen utan att D -> P ?

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har funderat lite på vad en automatlåda mår bäst av - hur länge står ni kvar på tomgång kvar i Drive utan att växla tillbaka till P? Står ni kvar i D om trafikljuset slår om till rätt precis innan det är din tur att köra? Om järnvägsbomarna går ner - då kanske man slår av motorn också och lägger över i P eller?

Någon som lägger i N istället?

Hur gör ni och vad mår en automatlåda bäst av?

Vad är det som mår dåligt av en eventuell felbehandling - är det samma som att slira för mycket på kopplingen med en manuell?

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Intressant fråga, jag själv lägger i N så fort som möjligt vid tex trafikljus. Om den inte kör start/stopp vill säga, det brukar jag fö stänga då jag inte gillar funktionen och inbillar mig att det sliter mer på bilen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Lägger aldrig i P. Dagens lådor slutar automatiskt driva när foten ligger på bromsen.
Att stå still i läge D sliter inte på automatlådan men det går åt mer bränsle.

Och att ofta byta läge mellan D och N sliter lite på lådan, inget katastrofalt men ett litet slitage är det dock. Vid rödljus är det helt onödigt att gå från D till N eller P.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag har inte auto-start/stopp så det slipepr jag ta hänsyn till men det borde i gengäld slita startmotor på ett helt nytt sätt jämfört med utan.
Stänger av motorn vid järnvägsövergång men inte rödljus, om inte vädret kärver fläkt/kyla eller liknande.

Har två automatare och e91an (330xD) står lungt och fint i D med foten på bromsen men E46an (330i) upplever jag att man får trycka lite hårdare på bromsen för att den inte ska vilja dra iväg. Är det något som borde justeras eller är det en normal skillnad mellan individer, generationer eller motorer?
Båda bilarna har rullat 9000-10000 mil.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är precis det jag syftar på. Äldre lådor ”drar” hela tiden medans nyare lådor har en automatisk funktion att eliminera det så länge foten är på bromsen.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Löwet; hur nya växellådor räknas som "nyare"? Är det det här raspande ljudet man hör när man trycker på bromsen?
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
och mår E46lådan dåligt av att stå stilla länge i D med foten på bromsen? Borde man lägga ur växel på den?

MU
940
MUC
M340i - 2025
Jag antar att "nyare" lådor som frikopplar även är en kombination av att bilen har en nyare elektronik.
D.v.s. nyare BMW kräver att du håller foten på bromsen för att bilen ska gå att starta.
OBS, detta är en killgissning.
Transocean
När kom detta....på 50 - 60 talet?
Har hittills faktiskt aldrig tänkt på saken, dvs om det kan vara skadligt att stå med driven i och vänta. Här har kommit några svar, men innan dess googlade jag (alla svar finns ju på nätet) och hittade denna YT om sju saker man inte skall göra med en automatare (Varför måste det alltid göras tjötiga filmer om allt - har läskunnigheten reducerats till nära noll i hela världen?).

När det gäller frågan om att stå stilla i driveläge med foten på bromsen, är det enligt filmen det enda rätta. Inte lägga i N, alltså.

Länk

/Lennart

Edit: Frågeställningen gäller, utgår jag ifrån, vad som är mekaniskt bäst för låda och manöverdon. Pratar vi om bränsleförbrukning, finns det (givetvis) andra idéer.
325cabrio Nej din E46:a mår inte dåligt av att stå länge i D med foten på bromsen.

Men står du länge och blir trött i benet av att stå med foten på bromsen så kan du med gott samvete lägga i P.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
För och nackdelar med båda om man pratar lite äldre bilar som hela tiden driver i drive. Några punkter nedan.
D: + Minskat slitage på kopplingar och ventiler från att man inte frikopplar och sedan kopplar i igen. + Du är redo direkt. - Det kostar lite extra soppa. - Oljan slits lite lite lite mer av att pumpas runt i konvertern.
N eller P: + Du sparar lite soppa. + Du behöver inte trycka lika hårt på bromsen. - oljan värms inte upp lika fort en kall dag och inte heller motorn.

// Magnus

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Låter som att jag ska fortsätta stå stilla i D då enda nackdelen verkar vara lite extra soppaförbrukning och hellre det än en växellåda som strular.
Filmens tips #5 - undvik N vid rödljus eftersom du har mindre kontroll över bilen i N och kan råka dra mer bensin om du varvar då du ska iväg med glömt D, låte rsom lite tunna argument i mina öron. Men övriga tips om att bara "växla drivläge" stillastående är ju fullt relevanta, de står nog till och med i instruktionsboken till bilen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.