AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.150

Dålig kamkedja X1 E84 årsmodell 2010?

Hej!

Har aldrig tidigare ägt en BMW men funderar på att köpa en begagnad X1:a. Har kikat lite och läst om att BMW haft bekymmer med sin N47-motor där kamkedjan rasar. Den X1:a jag tittat på är tillverkad 2010-08, har den också samma bekymmer eller försvann det i och med årsmodell 2010?

Även andra tips angående denna modell mottas med tacksamhet...

Mvh, Lasse
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Det finns massor att läsa om detta problem. Läsningen kan göra vem som helst förskräckt eftersom det verkar som om var och varannan råkar ut för haveri. Så är det inte, men problemet är relativt omfattande och verkar inte ha försvunnit förrän bortåt 2014. Jag kan inte detaljerna eftersom jag inte har en N47 själv. Det finns uppdateringar och kontrollprogram och om man är intresserad av en specifik bil kan man alltid be ägaren be BMW kontrollera hur det står till med just den. Det trista är väl att motorn annars anses vara mycket bra avseende prestanda, förbrukning, körbarhet etc.

Matthias

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns som sagt mycket att läsa om det och grundproblemet är att vissa partier av kedjor/drev var tillverkade av felaktig stålkvalitet (stort japanskt stålföretag som fuskade med märkningen - många biltillverkare världen över drabbades).

Utifrån det jag har läst/hört om detta verkar det som att problemen var som störst mellan 2009 och 2011 på N47-motorerna. Från ca 2013 verkar problemen ha försvunnit nästan helt i samband med en uppgradering som gjordes då...men man skall väl aldrig säga aldrig! ;)

Men det var som sagt bara vissa partier av delar som hade felet och merparten av alla bilar har nog klarat sig även om man hör/läser om många som har haft problem - det är ju oftast de som har problem som gör väsen av sig...

Hur långt har bilen i fråga gått?
Mitt intryck är att dessa problem brukar visa sig innan 12-14.000 mil ungefär.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hej, och tack för era svar! Bilen jag tittat på har gått ca 21 000 mil så då borde problemet visat sig med andra ord, eller redan blivit åtgärdat! Tack åter igen för era riktigt grundliga svar...

Mvh, Lasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.