AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.247

Hur ÖKA markfrigång på E39 Touring

lo
20
lone_wolf
525 Touring -97
Min trogna E39 525 tds touring för nu tjänst som "jaktbil". Hur kan jag öka markfrigången med några centimeter, ingenting radikalt men så att mittsträngen på skogsvägar inte dunkar i underredet.

Tror det finns någon kit för dåliga vägar, ev. kan man kanske få en sån från skrot, men kommer inte ihåg vad den heter på tyska eller engelska, vet nån?

Alternativt styvare och längre fjädrar ?

andra metoder?
Transocean
Sök på Schlechtwegefahrwerk .

Men om du endast behöver 2-3 cm så kan det räcka att byta till normala Bilstein B4 dämpare; dom höjer en del och känns allmänt bättre än originaldämparna.
lo
20
lone_wolf
525 Touring -97
OK, tackar för tipsen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är fjädrarna som bilen vilar på....så vill du höja den måste du ha längre fjädrar eller ha någon form av mellanlägg (vilket jag tror BMW använder i kombination med de hårdare sportfjädrarna vid "dålig-väg-paket")…

Sedan bör du även ha dämpare som är anpassade för de längre fjädrarna.

Billigaste "bonna-mek-lösningen" är nog att bara köpa mellanläggen för fjädrarna hos BMW och hålla tummarna att dämparna klarar av den längre fjädringsvägen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur mycket större hjul kan monteras utan att de tar i? Köpa begagnade däck och fälg kanske? Vet inte från vilken modell det finns lämpliga att använda däremot.
Transocean
Johan B, ja visst vilar bilen på fjädrarna men har du någon gång bytt till Bilstein B4:or? Nej? Fjäder + dämpare =fjäderben....dämpare med högre tryck ger längre fjäderben....något högre bil

Jag har gjort det på en Citroën C5 III med stålfjädring och på min förra E90 och bägge blev högre. Speciellt med Cittran skämtade kollegorna t o m om jag hade "höjd" bilen....

Länk

Länk

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Pratar du om enbart dämpare eller både dämpare och fjädrar?

Fjädrar sätter sig lite med åren och byter man till nya kommer man i de flesta fall uppleva att bilen är högre än innan även om höjden troligen bara är tillbaka på den höjd som bilen en gång hade när den lämnade fabriken.

När jag bytte till nya stötdämpare (Sachs) och fjädrar (Spidan) (båda "standardchassi) på E39:an fram, upplevdes den som ganska hög i framvagnen efter bytet.

Med tanke på att man enkelt kan komprimera stötdämparna med handkraft, inser man att dämparna i sig inte inverkar nämnvärt på bilens höjd. Rent teoretiskt kan man ta bort dämparna helt och bilens höjd bestäms av fjädrarna...

Dock kan givetvis vissa stötdämpare ha annorlunda läge på fjäderskålarna som gör att fjädern hamnar i ett läge som gör att bilen höjs i förhållande till originaldämparna. Om så är fallet med nämnda Bilstein-dämpare låter jag vara osagt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Transocean
Enbart dämpare Johan B. Har ju bifogad tre länkar om fenomenet :-) Så jag är inte ensam
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Fanns högre fjädring att få för sämre vägar "For vehicles with National version eastern europe or Poor road package"
se:
Länk
Det är väl en platta mellan lagringen och fjäderbenstornet.

/// Kristian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.