AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.735

Gnisslande/Tjutande ljud efter motortvätt BMW 320i - 06

ki
10
kingflord
320i Touring -06
Hej forumet!
Har oljeläckage på min bil och innan jag lämnar den till verkstaden för att åtgärda det så körde jag en motortvätt hos en professionell motortvätt.

Efter tvätten så upkom ett gnisslande ljud från motorn. Först trodde jag det var remmarna som gnisslande, kanske blivit uttorkade av all avfettning som användes vid tvätten men har nu testat spruta lite vatten på remmarna för att se om ljudet försvinner snabbt men ingen skillnad..

Länkar en video på motorn där man hör ljudet.

Vad kan detta vara? Kan någon komponent blivit blöt, AC kompressor eller dylikt?
Stort tack på förhand!

//Elliot

si
5
siktala
Min första BMW 318 (Gammal) :). Nu har jag dock en nyare
I och med att allt kom efter tvätten så låter det som att det kommit in vatten i kompressorn, för gnissel ljudet är inte högt.

Låt bilen torka 2-3 dagar (svårt nu när solen är borta) men det kommer att försvinna garanterat.

Åk in annars till den profesionella motorsnubben och be han kika på det, han kanske har en förklaring
ki
10
kingflord
320i Touring -06
Tack för snabbt svar!
Jag har kört bilen sen I måndags och ljudet kvarstår ändå... Tycker du jag ska avvakta och se ifall det försvinner ändå?
Tack!!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
När man motortvättar med avfettnning är det rätt vanligt att man får in vatten i olika lager som blir förstörda, tex i generator, spännrullar, ac-pump osv. Lagren är inte hemetriskt kapslade och avfettningen gör att vattnet kan tränga in i lagren myket lättare.

Därför har jag lagt av med mototvätt pga alla dessa problem som uppstår, det är ju ett sådan himla pill att byta dessa lager.
ki
10
kingflord
320i Touring -06
Önskar att jag aldrig gjort denna tvätt nu!
Finns det något bra sätt att felsöka vilket eventuellt lager det kan vara som låter?
ki
10
kingflord
320i Touring -06
Det vinande ljudet på denna video är också efter motortvätten..

Någon som kan identifiera det?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Är ju inte 100% säkert att det är ett lager men låter misstänkt likt.

Ibland kan man "trycka in" nytt fett i lagret om man använder något lättflytande som tex detta

Länk

Om man håller någolunda tätt med en trasa runt axeln och använder den smala pipen.
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Är det bara jag som inte tycker det ser tvättat ut?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Finns ju inte en oljefläck någonstans så nog är det tvättat. Antar att det är en bruksbil som rullat i svensk saltslaskvinter sedan 2005 och det sätter ju sina spår.
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Jag hade förväntat mig en renare motor efter just en professionell motortvätt men vi har väl lite olika preferenser. :)

Var det TS själv som gjort det hade jag inte reagerat.

Hur som helst så låter det som kassa lager på löphjulen för fläktremmen som BMW_MAN säger. Är de aldrig bytta, inkl rem, så är det ändå hög tid.
bl
2.294
blixten
325i -88
Hur och med vad skall man tvätta motorn för att slippa få avfettade lager eller andra problem?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är som sagt lätt att trycka in avfettning i olika lager och generatorn om man motortvättar. Dessutom är det inte helt bra i längden för diverse gummidetaljer om man kör avfettning för ofta.

Jag undviker avfettningsmedel i motorrummet om det inte är absolut nödvändigt.

Senaste gångerna jag har "motortvättat" har jag använt vanligt bilschampoo och vatten i en kempåläggare (sprayflaska) i lite skarpare blandning än vid vanlig biltvätt. Det är bara att spraya på och låta verka några minuter. Skrubbar lätt med borste där det är mycket skit och sedan är det bara att skölja av med vanligt vatten under lågt tryck.
Det har blivit i princip lika rent som de gånger jag kört med avfetttningsmedel utan risk att avfetta lager eller annat och minimal risk för att få in vatten/rengöringsmedel där man inte vill ha det…

När det gäller oljud/gnissel etc. i motorn - försök lokalisera ljudet med antingen ett "motorstetoskop" eller en lång skruvmejsel där man placerar spetsen mot/nära misstänkta punkter och sedan sätter kindbenet framför örat mot skaftet. Flytta runt spetsen till olika punkter och ganska snabbt kan man oftast ringa in problemområdet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Jag har det enkla svaret. Jag har slutat motortvätta då det sabbar så mycket och skapar så stora problem.
Sabbar lager på spännhjul, generator, och pump
Tränger in i givare, kontakter och elektronik. Problemen kan komma månader senare då fukten gör att det korroderar.
Remmar och packningar torkar ut, åldras och spricker.
Det fina oljelagret som skyddar naken metall tvättas bort så det uppkommer ytrost.

Nä jag har sabbat nog med motorer pga mitt motortvättande så nu har jag lagt av.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.