AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.872

dragkroken F11 ännu en gång

Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
kroken vill inte ut... felmeddelande i instrumentkluster & i-driven, Dragkrok inte i låst läge..

knappen i skuffen lyser konstant rött

håller jag in knappen så rör sig motorn i en sekund åt ena hållet, släpper jag knappen och sen håller in den igen, så snurrar den 1 sekund åt andra hållet.

jag har monterat av dragkroken och dragit av gummit som täcker mekaniken, allt är infettat och motionerat.

jag öppnade växelhuset då jag trodde att ett drev hade pajjat, men det kända drevet som brukar vara av plast, vart i metall, och alla drev vart hela.

använder jag en skruvdragare istället för elmotorn, så funkar dragkroken utmärkt, utan motstånd, och låser i både infällt och utfällt läge... alltså är ”felet” att motorn bara snurrar i 1 sekund och inte hinner göra mer jobb än att hänga kroken lite halvlöst och meddela felkod till bilen...

jag har provat att hålla in knappen i skuffen i en evighet för att nolla, jag har kopplat bort bilbatteriet över natten, kopplat ur dragkrokens databox (denna va inte fuktskadad och doftade inte bränt innuti ) och kollat berörda säkringar..

nu återstår alltså antingen fel på motorn och dess eventuella ”hallgivare”? motorn har 4 kablar till sig...

eller eventuellt om man kan koda om allt ???

någon som har kommit längre än mig med sin felsökning??? kanske någon som har en motor eller databox som jag kan få prova med i närheten av kristianstad?? eller någon som kan koda??

har ni något tips för att gå vidare, bmw ville byta krok mot en saftig faktura ( hämtade bilen igår efter att den blivit inkallat för AGR byte ) , jag ville inte lägga en spänn på bilen & körde hem den i tron att ett drev va paj och att jag lätt fixar just det felet själv...

bmw 525d touring -2013
se
96
sebbe74
520d Touring -13 (N47)
Min krok ville inte låsa sig utan gick in igen och stannade där. Verkstan kodade om för 1000kr. Tycker dom borde bjudit på det då felet låg i mjukvaran. Har funkat nu i 3 år.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Hade ett liknande problem med min krok för många år sedan. Fick byta hela kroken trots att den egentligen inte var trasig OCH elektronikboxen. Felet var tydligen boxen och inte kroken fick jag reda på senare. Eftersom kroken fungerar mekaniskt så lär det vara boxen även om den ser hel ut.

BMW vägrar att koda bort kroken vilket var mitt förstaval. Men det måste ju gå tycker man.

Men pröva med en annan box. Sen kommer väl den nya boxen att behöva kodas in tyvärr.

Niklas

Fransosen
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
tackar för svar!

jag ska montera ihop allting idag, boxen är ju lätt att byta, likaså att koda bilen.. är det någon som kan koda här på forumet, jag har tappat tron på BMW och vill inte ge dom en spänn, jag hade kunnat tycka att dom kunde gjort det när dom ändå hade datorn kopplad till bilen ( men dom ville ju byta hela kroken ) ..
51
129
518 I STARTEN
535XDT-12 M-sport.
Hej har ett likadant fel på min 535xd-12, får följande felkoder.
AHV-hall sensor, short circuit or interuption to minus samt Tow hitch not initilazed. Var på BMW och dom fick samma koder men kunde inte åtgärda felet. Vore tacksam om du berättar hur du löste problemet. Du kan Maila mig direkt om du vill det på lejon667@hotmail.com
Eller om någon annan drabbats av samma fel.
De
13
Denblå
F11 520d 2015
E3 3,0 1977
Lyfter tråden igen... då felkoden i denna tråden inte är (de kära...) plastkugghjulen utan mjukvaran.
Min bil är en F11 520dtouring 2015

Min fråga till kunniga är var ändlägesgivaren eller Hall-givarna sitter?
Går de att byta - (om inte annat av svagströmsfirma)?

Jag har förstått att motorn ligger o trycker lite då och då för att hålla den ute.
Mitt problem är att... för att få ut kroken måste jag hålla nere knappen och den hittar inte ändläget i utfällt läge.
När jag med knappens hjälp har passerat yttre ändläget -> åker kroken in igen (och gömmer sig).
(Jag hsr rivit isär kugghjulen m.m. och det ser ut som nytt inne bland kuggarna med mycket fett).

Vi montering av manuell krok -> ...kan man lura mjukvaran genom att montera en arm på el-motorns axel och ett ändstopp -->> så när man med knappen trycker ut "draget" -> så snurrar elmotorn nästan ett varv och stannar, vilket borde lura bilen att tro att kroken är ute.

När krocken skall in -->> tryck på knappen -> elmotorn snurrar halva vavet o stannar.

Vad tror ni...????

Nämnas kan att Schmidman tar 1500:- för att få bilen att glömma elkroken. Ok men de har månader i väntetid..
se
96
sebbe74
520d Touring -13 (N47)
Som sagt... jag hade samma problem. Kroken åkte in igen. Åkte till BMW som "felsökte" och löste det genom att initialisera kroken igen.

Kanske så här:
BMW TIS 71 60 100 says: "Initialization sequence: Ignition off. Rear lid open. Press and hold down button for fully automatic trailer tow hitch. The ball hitch must in the process be pivoted at least once completely from one end stop to the other. If initialization is successful and the ball hitch is in an end position, the LED on the button is permanently lit green."

Give it a try. And let us know.
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Jag programmerade bort min eldragkrok på X5an. Har inte några felkoder nu. Använder samma kabelstam för att slippa dra nytt för belysningskontakten. Tejpade bara övriga kontakter som inte används och gömde de under kofångaren...

Borde gå att göra på samma sätt på en 5-serie.
De
13
Denblå
F11 520d 2015
E3 3,0 1977
Spännande 🙂
Jag står i valet o kvalethur jag skall göra...
Kan du beskriva lite mer vad - "jag programmerade bort dragkroken" innebär??

Har du backsensorer som fungerar utan släp och inte med släp?
Är det microbrytaren i släpvagns-elkontakten som styr det - kanske?

Själv är jag osäker om jag skall beställa den nya dragkroken (westfalia delbar) med eller utan elsats...
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Koden för dragkroken och belysning är två separata saker.

Man kodar bort dragkroken, men belysning etc låter man vara kvar. Jag har backsensorer, dock ingen backkamera - men det skulle nog fungerat på samma sätt.

Det är typ 2-3 rader du tar bort med NCS Expert, sen vet inte bilen att den har någon elektroniskt manövrerad dragkrok, men belysning etc fungerar som det ska. Backsensorer inaktiveras etc etc.
De
13
Denblå
F11 520d 2015
E3 3,0 1977
Gött 🌞
Äger ingen NCS Expert, men tror Bmw verkstan fixar det.
Tack för infon att det går... då jag slipper beställa någon elsats till den nya dragkroken
👌👍👏👏👏
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Jag var bara tvungen att byta själva kontakten - för på min satt den i själva dragkroken... köpte bara en på biltema.
De
13
Denblå
F11 520d 2015
E3 3,0 1977
Det sitter en liiiten microbrytare inne i elkontakten till släpet (som troligen känner av om det släpets konrakt är intryckt ordentligt...
Har den någon funktion?
(Jag tror inte att biltemas kontakt har den brytaren..)

Vad gjorde du med kabeln/kontaktstycket till lilla svarta lådan med kretskortet?
Hänger den med eller tog du bort den??

Jag körde elmotorn i ett ändläge.
Stängde av och låste bilen.
Tog en snus.
Låste upp och startade bilen.. utan pling 👏👍👌🌞🍺

Tack igen 🙏

Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Det vi ska komma ihåg är ju att jag gjorde detta på en X5a. Kan inte säga att det är samma lösning till 5-serien. Jag tejpade bara alla ändar som jag inte använde.

Jag körde vara på en kontakten, struntade i de två kablarna som blev över. Verkar inte vara microbrytaren som styr i mitt fall, den måste styra något annat... kanske att man inte ska kunna köra in dragkroken när man har locket öppet = ett släpet är kopplat?
ne
2
neoman
E60 520 D
Hej på er alla ny här på forumet . Jag undrar om någon vet om vad det skiljer på dreven (kugghjul) i el-kroken från en F10 2013 kontra E60 2010 ?
Har en E60 där plastdrevet rasat . Det som driver skruven alltså .
Eller kan man helt sonika montera krokdelen från F10an på E60 s dragbalk ?

Och kanske flytta över elmotorn . Någonstans läste jag man har uppdaterat från plast-drev i f10/f11 till metall . någon som vet det ? Mvh neoman

neoman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.