AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.155

Växellådsservice e91 330xd

Li
51
LinusN
Bmw 328 e46-99
Bilen är en Bmw 330xd-07 Automat, kombi av årsmodell 2007-11

Är just påväg att betälla servicekit för växellådan och de jag undrar är sitter filtret fast i tråget så de inte går att ta bort ?. För tänkte bara köpa filtret..
Packningen runt "trågkåpan" brukar väl följa med, något annat man behvöer förutom olja då som inte följer med..

Hur mycket olja går åt vid bytet?

Samt hur ska man göra för att få ut så mycket som möjligt ?, kommer stå i en "smörjgrop" under bilen och göra detta, när man tömt all olja som kommer ut från pluggen kan man då starta bilen och växla igenom växlarna lite lätt för att få ut mer, eller är de skadligt?...Hjälper de att sätta en domkraft på ena sidan för att luta bilen?..

Tänkte beställa detta ----> Länk

Såg att de fanns något som hette hydralikfilter också där under rubriken för växellådsservice, vad är detta?..

Jätte tacksam för hjälp av någon/några som kan detta så mycket bättre än mig, och kom gärna med andra tips på saker jag inte nämnt som infattar detta!
He
330
HenrikA
535D Touring M-sport 2009
M5 3.8 1992
M535 1987
hej. Du kan inte bara byta filtret, det sitter gjutet ihop med tråget. Köp ZF original, packningen sitter monterad i det nya tråget redan. Vaico har en egen lösning med "lösa" filter med det kräver att du har vaicos oljetråg också.

Du ska INTE starta bilen och köra igenom några växlar efter att du tömt den på olja, normalt sett får man ut mellan 4-5 liter vid en vanlig tömning så två "delbyten" är att föredra, men ett är bättre än inget.

bilen skall stå plant och sista steget är att sätta nivån vid 35-40c oljetemp i lådan så du behöver någonting att läsa av temperaturen med, helst dator (te.x inpa eller carly) men en IR termometer funkar.

Din låda heter 6hp26x

Här har du steg för steg hur du gör:
Länk
Li
51
LinusN
Bmw 328 e46-99
Okej, tack har kikat och skrivit ut sidorna du länka till.

Något annat som är bra att byta i samma veva som är samma jobb någon packning eller liknande när man ändå håller på?..

Funderar bara vars man ska ta tråget och oljan ifrån, tråget finns på bildelaronline24/Autodoc då köper jag isf vaico filtret och tråget, men såg på ebay massa zf men vet som inte vilken riktigt och om alla passar fast jag skriver bmws delnumret från realoem, sen funderar jag på oljan måste de vara ZF Lifeguard 6 Fluid?.. Såg att vissa oljor har iaf med i sin specifikation zf lifeguard när jag söker på mitt real oem nummer för växellådsolja.. Annars har jag tänkt ta filter/tråget och oljan från en bildels försäljare här i norr (Ojanperä)..Men tänkte att ska beställa annat så tar allt från nätet då sen så är det billigare på nätet och vet inte om dom ger mig zf grejer från ojanperä heller. Så kan inte bestämma mig, men vill gärna ha zf grejer och då är ebay mest prisvärt.

Sedan tänkte jag köpa bakaxel olja och byta den i samma veva, är de samma olja dit som till växellådan?..

Ska tilläggas att de här är nog första och sista gången jag gör denna service på växellådan på den här bilen.. Är lite överkurs tycker jag nästan dels för lådan och dels för mig själv, men jag försöker så gått jag kan! Därför är ni här guld värda!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.