AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
577

motorbyte efter haveri, 520i 2009, vad har jag att vänta mig?

Ro
4
Rocky-Bruce
530xd 2007
Hej,
har genom en bekant möjlighet att få (gratis!!) en 520i 2009 med 22000mil på mätaren, N43-motor och manuell låda. Anledningen till att den är gratis är att den blivit stående med motorhaveri på en ö i östersjön. Pratade med ägaren igår och fick förklarat för mig att han hade kört en längre tid med oljeläckage och nu hade "chansat" på att det skulle funka utan att fylla på olja... Hur som helst hade bilen börjat låta som en gräsklippare och sen blev det tvärstopp, någon från den lokala verkstaden hade känt på den och sagt att motorn var generalrasad, ägaren tröttnade och tog båten hem utan bil.
Min tanke är nu att ta hem bilen byta motor och ha en billig bruksbil, alternativt donera den till mina föräldrar som förtjänar ett bättre öde än att köra runt i en fransk småbil. Planen är att låta en bekant med bilverkstad göra huvuddelen av jobbet med motorbytet, men innan jag drar igång detta projekt med hämtning av bil och allt så vore jag tacksam för så mycket info som möjligt om tänkbara problem man kan stöta på vid ett motorbyte.
Hur ska jag tänka med val av motor, funkar alla årsmodeller av N43-motorn, kan ta vilken N43 som helst som gått med manuell låda?
Alla tips, råd och funderingar mottages tacksamt!
/O
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.