AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.599

Erfarenhet av Zimmermann bromsbelägg

ed
776
edge
520dT M -15
Tänkte beställa nya skivor och belägg till bilen. Zimmermann skivor och ev även deras belägg. Någon som testat beläggen? Tvivlar inte på att de biter bra men hur mycket dammar dom?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har inte testat just Zimmermann-belägg, men provat andra OEM-belägg som Ferodo, Ate, Bosch, TRW, Textar, Jurid mm. och alla har skitat ner fälgarna rätt mycket. I princip lika mycket som originalbeläggen, där TRW dock blev ett mer rödbrunt damm i stället för kolsvart.

Hade Ferodo DS Performance på E46:an och det är ett "sportbelägg" som tål lättare bankörning utan att vara ett renodlat bankörnings-/racebelägg, och de var väldigt trevliga då de bet bättre och snabbare i alla situationer än OEM-beläggen (Textar) utan att väsnas (trots avsaknad av skridämpningsplattor på baksidan).
De smutsade inte ner fälgarna lika mycket och smutsen blev ljusare "grafitgrå" i stället för kolsvart.
Funderar starkt på att köpa sådana belägg till F31:an när det blir dags att byta beläggen på den.
Nackdel? - priset! Kostar nästan dubbelt så mycket på eftermarknaden som motsvarande OEM-belägg.
Slitaget på skivorna kan ev. öka något också, men det var inget jag märkte specifikt på E46:an.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag kör med Zimmermann skivor och Ferdo belägg, funkar fint men dammar som bara den minns inte vilka belägg det var DS performace som jag gärnba ville prova finns inte att köpa till F 10 tyvärr.
Kör Zimmermann skivor å belägg på min gamla e39 och är mycket nöjd med det valet på alla plan. Upplever att de dammar mindre än original. Hur mycket är svårt att säga dock... men visst, har man gott om det finns det säkert bättre.
ed
776
edge
520dT M -15
Kollat lite på ebay och nya skivor och belägg runt om från Zimmermann kostar ca 2500. Kan även få Zimmermann skivor och Textar keramiska belägg för samma pengar. Vad tror ni om keramiska belägg ifrån Textar, någon som testat dessa eller andra keramiska belägg?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag kör med Ate keramiska belägg på bakaxeln och de verkar funka som de ska.
Framförallt skitar de inte ner fälgarna lika mycket som vanliga belägg - vilket var huvudanledningen till att jag ville testa dem.
Det är stor skillnad till det bättre när det gäller nedsmutsningen av fälgarna, precis som Ate beskriver egenskaperna.

Hur de klarar vintern med ev. rost på skivorna vet jag ännu inte - Ate skriver själva att deras keramiska belägg inte är så aggressiva att de klarar av att slipa bort djupare rostangrepp som vanliga belägg...

En del säger att keramiska belägg generellt har en kort fördröjning i bromsverkan innan de börjar bita ordentligt men det är svårt att säga med beläggen enbart på bakaxeln.

Mvh
Johan B

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Som Johan säger det är en kort fördröjning innan de greppar ordentligt upplever det på min Jobb bil en 2017 Passat. Jag tycker det är riktigt obehagligt speciellt när man har kört ett tag och skivor och belägg är kalla (Tex motorväg)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Monterade Zimmerman skivor å belägg för 14 där sen funkar bra är ju originalleverantör till BMW

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Släng ett öga på Meyle. Känns riktigt gedigna, och är snäppet billigare än Zimmermann. Jättenöjd med mina.
Har Zimmermann på X5:an, både skivor och belägg, runt om. Upplever det som att dom inte dammar så mycket.

///Micke
mi
225
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Har oxå anv zimmermann på tidigare bmws och alltid varit nöjd
ed
776
edge
520dT M -15
Får nog bli en beställning av Zimmermann skivor och belägg. Har nyligen även bytt länkarmarna fram samt stabilisatorstagen fram, så nu kanske den blir helt vibrationsfri?? :)
Visa användare
28
j.a.h.strom
BMW X5 F15 30d M-Sport -14
BMW 325i E90 M-Sport - 09

Vinda skivor direkt ... reklamerade o mätte kast alla kasta ca 3mm snitt ... bak kast 5mm för reklamation veete fan om ja får nått tillbaka. Men mindre damm änn brembo
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
???

3 mm i kast på en bromsskiva är tokmycket! Troligen så mycket att man måste misshandla bromsskivan målmedvetet med en slägga för att lyckas med det...eller montera allt fel och/eller mäta fel med bara fästskruven på skivan utan att pressa in den med hjulskruvarna och brickor...

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@j.a.h.strom : Exakt steg för steg hur utförde du denna mätning?

För så mycket som 3 mm och 5 mm är mer eller mindre omöjligt att få som slag på en bromsskiva. Jag misstänker (precis som Johan B) att något gått allvarligt fel i själva mätproceduren/mäthandhavandet och att bromsskivorna var trots allt i alldeles utmärkt skick.
Visa användare
28
j.a.h.strom

Dom saa 3 hundradelar kast. Blir det då 0.3mm? Tolerans bmw 3 hundradelar kast. Hursomhällst kasta bakskivor 5 hundradelar och fördes på reklamation. Mättes på bmw verkstad ej av mig...
Hyggligt stor skillnad på 3-5 MILIMETER och 3-5 HUNDRADELAR!

///Micke
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha :-)

Tre hundradelar är ungefär som det låter. 3 delar av 100 dvs 3/100 = 0.03 mm.

0.03 mm eller 0.05 mm är långt under vad som anses vara occeptabelt.

Fast det beror vad man mäter och hur man mäter.
Med skivan monterad brukade Bentley/BMW uppge en högsta runout på 0.20 mm.
Med skivan demonterad brukade Bentley/BMW uppge en högsta runout på 0.05.

Är det en helt ny oanvänd bromsskiva borde rimligtvis toleranserna för en demonterad skiva vara ännu lägre.

För en begagnad monterad skiva så tycker att allt över 0.10 mm är för mycket, man vill gärna ha lite mindre.

Exempelvis hade jag (när jag mätte senast med skivorna monterade på hjulnav) ett slag på 0.03 mm på VF och 0.06 mm på HF på mina Corvette C5 bromsskivor - och jag kört med dessa på banan en hel del utan minsta problem!

Så man kan ju fråga sig om dessa mått 0.03 mm och 0.05 mm mättes upp med bromsskivan monterad eller demonterad. Är ju en stor skillnad... Runout på monterad bromsskiva kan lika gärna orsakad av tex hjullager.

@j.a.h.strom : Men BMW sa alltså att 0.03 mm och 0.05 mm var över BMW's egna gränsvärden?
Visa användare
28
j.a.h.strom

En hundradel av 1 cm är ju 0.1mm , men det är väl säkert 1 hundradels av millimeter så 0.03mm tolerans BMW. Hur som, hällst så har jag ingen bra erfarenhet av Zimmerman skivor o belägg. Snygga skivor hålborrade, men nästa gång Brembo...
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, sa de ingen enhet så förstår jag helt och hållet att då kan det bli vad som helst (ärligt talat är vi alla lite insnöade ibland och skippar att nänna enhet eller sammanhang eller liknande och det kan misstolkas - har själv gjort det).

Men om BMW dömde ut bromsskivorna så har ju uppenbarligen BMW ett gränsvärde som är 0.03 mm (men gränsvärdet kan vara lägre - vi vet bara att 0.03 mm inte var acceptabelt). Fast detta måste vara uppmätt med bromsskivan demonterad - den uppmätningen lär ju ha kostat en hel del att få gjort på den auktoriserade BMW-verkstaden.

Ibland slinker vissa dåliga exempel igenom kontrollen (det borde inte göra det för ett kvalitetsmärke men händer ibland). Kan ju ha varit så att du råkade få en måndagsexemplar helt enkelt.
Det roliga är att jag har sett samma reaktion angående Brembo dvs "har ingen bra erfarenhet av Brembo skivor, snygga skivor men nästa gång <annat märke>".

Själv har jag nästan uteslutande bara kört med Brembo-skivor och aldrig någonsin haft ett enda problem med dessa (det har egentligen bara blivit så - de har fungerat bra och de är lätt tillgängliga hos alla försäljningsställen).

Oavsett så hoppas vi att problemet inte kommer tillbaka för dig j.a.h.strom, för det är ett jäkla mek att hålla på och byta och mäta och ha sig (men ha i bakhuvudet att ibland är det inte fel på bromsskivan utan på andra komponenter i bilen)! Men håll oss gärna uppdaterade oavsett hur det går!
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag har hålborrade och funkar fint.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.