AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
505

Service bromsar e46-02

38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Bilen har stått ett längre tag men nu är den ute på vägarna igen. Har kört betydligt nyare bilar ett tag och upplever nu att bromspedalenen känns lite väl trög.
Tänkte jag skulle förska fixa i ordning i samband med kommande hjulskifte men vad bör jag göra?
Skivor och belägg är ganska nya så med dem gör jag inget.
Oken tänkte jag försöka smörja upp men då är frågan med vad?
Bör jag byta bromsvätska eller har ni tips på andra saker man kan göra för att få mjukat upp systemet?
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Om bromsvätskan är gammal så hade jag bytt den. Eftersom skivor och belägg är nya så hade jag gått ut och bromsat ordentligt så de blir relativt varma och sedan låtit dom svalna. Kanske kört dom varma en gång till vid ett senare tillfälle. Efter varmkörning så bör dina bromsar ta bättre.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Bromsokens kolvar kan du motionera, trycka ut kolvarna och sedan pressa tillbaka dem några ggr (lossa oken, ta loss beläggen, pressa in kolvarna med polygriptång eller bättre verktyg, tillbaka med beläggen, häng oket på skivan, pumpa ut kolvarna med bromspedalen, repetera tills du känner dig nöjd) och sedan byta bromsvätska. Ev. går det kanske att bara använda en halvstor polygriptång utan att demontera oken, dock kan ev slitagevarnare behöva demonteras.

Bromskolvarna rör sig inte särskilt mycket om du har bra belägg så kan nog lätt börja kärva lite, särskilt om bilen har stått länge och ev har "gammal" bromsvätska.

Videotips:

Lite tips på smörjning av andra komponenter:
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.