AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
602

Byte av toppackning e39

Ko
11
Kojak678
520i Sedan -97
Hej!

Har en 520-97:a som jag blev "blåst på". Visade sig att den började koka över en kort tid efter att jag hade köpt den av en trevlig gubbe (vars son var bilmekaniker...hmm??). Jag bytte allt från kylare till termostat men inget hjälpte. Efter att flera "förståsigpåare" tittat på vad felet kunde vara så kom de fram till att det är toppackningen som är kass och måste bytas.

Så min fråga är: Hur byter man den? Har förstått att det är ett jättejobb men vill ändå göra det.

Tacksam för alla förslag.

//Blåst

Hej,
Beklagar blåsningen. När det gäller bilförsäljning har alla etiska hämningar släppt. Eller aldrig funnits. Sonen ”mekaniker” har antagligen sagt: ”nästan säkrt toppen, försök bli av med bilen. Inte värd att kosta på”.

När de skarpa killarna här så småningom börjar höras av, antar jag att de kommer att rekommendera motorbyte. Ingen enkel operation det heller, men det som den här instruktionen beskriver är nog ännu svettigare (och dyrare, även om du fixar det själv). Den gäller i första hand en E36 med M52, men den motorn sitter också i ditt projekt.

Länk

/Lennart
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Exakt vad som behöver göras är ju inte lätt eller enkelt att förklara med enbart text, en sida att hänvisa till hur man steg för steg gör i detta fall finns säkert på nätet..
Har du provat att leta dig fram till det?

Jo...det man iaf ska vara medveten om i just "e39 fallen" är att man ska tänka på att sätta in insatsgängor(helicoil) i blocket innan man börjar dra toppen..
Alu block är känsligt vid återmontering(bultarna kan släppa vid åtdragning annars).
Finns andra metoder också, men man ska i alla fall undvika att bara köra rent i gängorna med en tapp och tro att det ska gå vägen..

Toppen bör ju också renoveras/kontrolleras (åtminstone planslipas) innan återmontering.

En verkstad tar säkert minst 15000kr för byte av toppackningen(inkl koll/planslipning av topp) på en dylik vagn, så jag förstår att du vill prova att göra det mesta själv..
Planslipningen går kanske på 4-5 papp bara det...gissning.

Visst,egentligen.. ventilerna bör slipas in och ventiltätningar bör bytas, ventilstyrningar.
Kamdrivningen med tillhörande skenor/kedjor osv vill man kontrollera extra och evtl byta också när man har allt nere s.a.s.....men det kanske du inte vill kosta på.

Ja...kan bli ett ganska stort projekt i slutändan om man vill att det ska bli bra.

Och ja...en utbytesmotor är det billigaste att sätta in...under förutsättning att den är frisk såklart...annars, ja...kan det bli "hur dyrt som helst" med bara lite otur.

Mvh Janne.
Ko
11
Kojak678
520i Sedan -97
Hej, Lennart och Janne!

Tack för era svar och tips. Det låter som ett jätteprojekt att göra det själv och eftersom jag inte har någonstans att meka så lutar det nog åt att byta motor. Ska dock kolla upp det lite närmare.

Har ni någon erfarenhet av Rislone Head Gasket Fix? Kan man fylla i det och hur länge/långt kan man isf köra? Tänkte som en temporär lösning.

//Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.