AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.651

Någon med erfarenhet av Contisilent på vinterdäck?

Tu
56
Turborulle
328 GT X-drive, M-sport -15
Jag har provat olika fabrikat på vinterdäck genom åren, men helt fastnat för Continental Icecontac (dubbade). Bor i Stockholm och många här föredrar dubbfria, men även om vi inte har mycket snö nuförtiden, så är det stora problemet här ishalka eller frosthalka. Och då är dubbat en klar fördel....

Så nu ska det bli nya Icecontact igen till vintern. Sedan en tid tillbaka kan man beställa Continentaldäck med Contisilent teknologi. Enligt Continental så ska det inte på något sätt påverka däckets köregenskaper, utan endast sänka ljudnivån inne i kupén. Vilket är tacksamt när det gäller vinterdäck. Men.... Vad fabrikanter utlovar och vad som gäller i verkligheten stämmer inta alltid helt överens. Det vet alla som provat att köra på RFT-däck.
Så, är det någon i detta eminenta sällskap som har erfarenhet av att köra på däck med Contisilent och vill dela med sig av sina intryck?

Transocean
Den där skumplast-teknologin är endast för sommardäck skriver conti "Derzeit ist die Technologie nur für Pkw-Sommerreifen erhältlich und mit allen handelsüblichen Felgen kompatibel."
Länk

Dock verkar online-handeln redan göra reklam för vinterdäck från Conti med "silent" teknologi även om dom inte finns :-)
Tu
56
Turborulle
Det finns att beställa, både från näthandeln och fysiska gummiverkstäder. Leveranstid från samtliga är några dagar. Så nog verkar det finnas till dubbdäcken.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med tanke på att det "bara" är lite skumgummi som ligger på insidan av däcken, torde det inte påverka vinteregenskaperna (eller övriga vägegenskaper heller) negativt.

Det enda som jag har funderat på men som kanske inte är något problem, är om man får in fukt i däcken vid luftfyllning, att det kan sugas upp av skumgummit och frysa vid kall väderlek och då orsaka obalans eller liknande...men det kanske inte är något problem i verkligheten!?

Det finns andra däcktillverkare som har motsvarande ljuddämpande system i sitt sortiment för vissa däckdimensioner, men jag har inte hört så mycket om sådana däck mer än att jag vet att Tesla skall vara utrustade med dem.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tu
56
Turborulle
Ja, det är ett stort tema för diskussion bland Tesla-ägare, med elmotor och ingen växellåda så är väl däckljudet den stora källan till oljud i de bilarna. Jag har dock inte hittat några kommentarer angående vinterdäck på något Teslaforum.

Jag talade med en däckfirma i Stockholm som är återförsäljare för Continental. Personen jag talade med föreföll vara väl insatt i ämnet, men menade att Contiicecontact är så tysta i original, så att skillnaden inte borde vara särskilt stor. Han trodde att det inte skulle vara märkbart i stadstrafik men lite större skillnad i motorvägsfart.

Transocean
Borde vara en no brainer att tillverka detta själv av en gammal madrass, skumplast väger ingenting så det går garanterat att balansera så länge tjockheten inte varierar.
mi
225
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Vi bilägare testade ju en v90 med ”tysta” vs vanliga sommardäck. Skillnad 0,4 - 0,6 db....i 110kmh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Frågan är dock hur det "upplevdes" då db-skalan är logaritmisk och olika ljud upplevs olika besvärande...

Mvh
Johan B

Tu
56
Turborulle
En tumregel lär vara att 1 dB ökning upplevs som 10 % ökning av ljudet.

mi
225
mikboi
Tror inte på någon större upplevd skillnad. Skulle inte betala mycket extra för såna däck iaf
mi
225
mikboi
Det va med 20” däck, 17” gav 0,2-0,4 db
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, det där med ljud är knepigt då olika personer upplever olika ljud på olika sätt.

Dessutom är det frågan om vilka frekvensområden som dämpas - en total ljudvolym med ett frekvensområde kan upplevas mycket mer störande än samma totala ljudvolym i ett annat frekvensområde.

Som lök på laxen kan olika väglag och inte minst olika fordon generera helt olika frekvensområden/ljudnivåer.

Men en minskning av ljudvolym är alltid en minskning... ;)
Om det är värt merkostnaden är en annan fråga.

Mvh
Johan B

mi
225
mikboi
Ja det e ju en självklarhet att ljud upplevs olika.
Samma med olika underlag ger olika frekvenser....
Alla e fria å göra sitt val. Jag har gjort mitt :)
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Skillnad på typ 0,5 dB kan inte någon människa märka om du inte kan byta däck i farten när man gör jämförelsen. På ett hörseltest kan känsliga säkert höra skillnad men att märka det på en bil i vanlig trafik verkar omöjligt och handlar i så fall mer om placebo.

// Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.