AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.479

Vad har ni för bromsvärden?

Har nyligen sett över mina bromsar och smärglat och smort upp kolvarna i oken. Speciellt de där bak var ganska tröga. Djä-ar vilka bromsar jag fick enbart tack vare detta jobb. IOFS ett skitgöra men kostar ju inga pengar. Ett absolut måste för oss som gnissar runt i 10år+ bilar anser jag. När jag nyligen besiktigade fick jag också svart på vitt vilken skillnad det gör:
Bromskraftvärden: Fram 2,9 bak 2,7
Det var to m så att SBP-gubben kommenterade: "Det vara h-e sicka goa bromsar du har, det är inte många nya bilar som har så här rejäla bromsar".
Lite på skoj tittade jag på gamla SBP-protokoll och då hade jag haft allt från 1,8 till 2,3.

Kan mao rekommendera denna behandlingskur. Vore intressant att höra vad andra E-34:or har för bromskraftvärden från SBP.

Ha en go helg!

Stefan
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Lika goa bromsar här. Faktiskt exakt samma värden vid senaste besiktningen.
Har nya skivor bak, eller nya och nya ett år och 5000 mil, men ingen rost och glashård yta. När jag bromsar så bromsar jag hårt. Vid slö bromsning så motorbromsar jag. Däremot så skulle jag behöva göra samma operation som du med kolvarna + byta damasken, de gnisslar så där skämmigt när man ska glida fram obemärkt på parkeringshus etc.
Tror att vissa bilmärken har tagit bort lite av bromsverkan för att använda sig av panikbroms förstärkare vid krissituationer. Bara en teori men om jag har fel så vet vi det snart...Hoppas jag.
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
3.0 fram på bägge. Bak tror jag han hastade lite med... 2.0 på bägge (gick väldigt fort), men i alla fall, inte att klaga på.

Tror generellt bromskraften är bra om man bara sköter bromsarna lite, jämnförj ag med min gamla MB (123 karossen) så är skivorna bra mycket större på BMW, och då har man ju förstått här att de ändå är små ibland (jfr med M5 mm) ;)

------------------
Always Diesel
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
En fråga!
Vad betyder bromskraftvärde? Är det någon slags relation mellan pedaltryck och bromsmoment på hjulen?
Hur hårt trycker bilprovaren på pedalen?
Någon som vet?
mvh

BLJ
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Bromskraftsvärdet är den högsta bromskraften du har på ett hjul precis innan låsning. Besiktningsteknikern ska trycka med ett visst värde på pedalen (jag kommer inte ihåg exakt vilket värde just nu, och det kvittar ganska mycket eftersom ingen jag träffat har någon form av mätare i benet), det är ganska hårt i alla fall.
Bromsvärdena är beroende av så många faktorer att det är fel att säga "så bra bromsar du har" bara av ett mätvärde. T.ex. har jag mätt min egen bils bromsar vid ett flertal tillfällen och fått mycket skiftande resultat. Med blöta vinterdäck ligger frambromsarna runt 1,8-2,0, med torra sommardäck och lite last 3,5-4,0.

Jeppe
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jeppe, är det inte så att bromstestet i första hand visar om bromsarna tar ojämnt?
Det skall väl till att bromsvärdena är extremt dåliga (så länge de är jämna) innan bilprovningen reagerar på det?!

Mvh
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Tack för detta uttömmande svar Jeppe.
Vad betyder värdet är det kNm ?
mvh

BLJ
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jo, du har helt rätt Johan.
Enheten är KiloNewton.

Jeppe
Oj det blev kanske lite mycket sifferexercis av det hela men jag bad ju om det! Men jag trodde att SBP använder sig av likformig metod, så var tydligen inte fallet om resultatet till stor del hänger på benstyrkan! Då är ju SBP:s siffror ganska ointressanta bortsett från att man ser att bromsarna tar jämnt och att fördelningen fram/bak är bra.

Hursomhelst ville jag med inlägget tala om att bromsarna tar underbart efter en sådan kur med kolvarna och nya damasker. Jag behöver knappt lägga foten på pedalen för en normal inbromsning. Det borde också betyda att man har bra mycket kortare bromssträcka i en verklig krissituation eftersom man får mer bromskraft ut på hjulen direkt innan benmuskeln är fullt i spänn.

Stefan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Så var det inte riktigt, de uppmätta bromskraftsvärdena mäts precis innan låsning, och det krävs sällan speciellt hög pedalkraft för att låsa hjulen. Däremot görs ett högtrycksprov också, och då används betydligt högre pedalkraft. Skillnaderna beror snarare på andra yttre faktorer såsom däck, last väglag mm. Det man är ute efter vid bromsprovet på kontrollbesiktningen är jämnheten mellan hjulen på samma axel. Bromskraftsfördelningen mellan fram och bakaxel kan bara kontrolleras vid provkörningen.

Jeppe
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau
E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau
StefanP>> Är det smidigt att få på nya damasker? Jag har aldrig plockat isär ett ok, men jag har hållit på mycket med bromsar. Jag har dock tyckt det verkar lite kruxigt att få dit damaskerna, så jag har inte "vågat" mig på detta... Om det är så effektivt som du säger, så måste jag göra det! Jag har iofs en 520i med solida skivor fram, men det blir säkert bra ändå.
gu
394
gurr
M5 -95
japp. jag besiktigade bilen idag. 2,0 och 2,0 fram respektive 1,8 och 1,8 bak. det ligger nånting i det jesperado skriver. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.