AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
10.227

M5 E34 -94 SHU178 stulen 20190919-20190920

Sida 2 av 2
Jag tror hårt på export, främst till öst. Ren spekulation förstås. Det räcker ju att någon vill ha en bil att komplettera samlingen eller av nostalgiska skäl. Jämfört med de flashiga bilarna så är ju efterfrågan mycket mindre men det stjäls ju också betydligt färre i denna kategori.
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Antar att det är jag som det reagerars över.

Jo jag vet vad som begärs för dessa modeller. Men de förändrar inte det faktum att de nyare 911orna och annat som faktiskt står parkerade på gatan i mitt område betingar avsevärt högre belopp.
Dessutom vanligare och därmed mer lättsålda.

Om jag vore tjuv så vore inte denna stöld inte direkt prio 1.

Det enda jag kan tänka mig är att som någon redan skrivit ett beställningsjobb där köparen är beredd att betala ett ganska hyffsat överpris. Som är värt risken med att stjäla i ett kameraövervakat garage.

Men skit samma, det är trots allt för jäkligt och jag skall som jag skrev hålla ögonen öppna trots att oddsen att en skulle dyka upp just här nog är ganska minimala.

42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Eller som jag skrev tidigare lokal förmåga (pundare) som har kännedom om att det finns en dyrgrip i närområdet.

Bilen är jväl tämligen osäljbar på den öppna marknaden?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Precis det jag menar. Tror tyvärr att bilen kommer slaktas i molekyler och användas till någons renovering, alternativt ett identitetsbyte.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Tyvärr är det ju accepterat att sälja ”papper”, även på entusiastsidor. Man ser det nästan dagligen på olika Facebooksidor. Det underlättar ju om man ska göra ett identitetsbyte. Sådana annonser borde sållas bort omgående från seriösa grupper.
Det behöver ju inte vara aktuellt just för den här stölden, men generellt måste vi göra allt som går för att förebygga stölder.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fast även med nya papper måste ju bilen byggas om/lackas om för att kunna användas i trafik. De är ju lätta att känna igen och det finns många i entusiastkretsar som har koll på bilarna.
v
I var och vartannat "bilsportbygge" så huserar det en 1000hästars överladdad S38. Har alltid undrat varifrån alla desa motorer kommer ifrån. Sitter ju en i var och varannan E30 och E28 också. Diffarna är lika populära dom. Lådorna med. Kända som skottsäkra för mycket effekt.

Sen så är det ju också så så att det tillverkas ju inga nya heller. Vilket gör att enkom delar från en sån här bil LÄTT kan inbringa en bra bit över 100K. Tror inte alls att dom åker utomlands. Jag tror att denna motor kommer att leva vidare i en populär "gatebil driftarbil bantaxi" tyvärr..
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
S38 är inte alls så populär att bygga överladd på som de en gång var, säg för 10 år sedan. Cylinderväggarna är för tunna på 3.8 för att tåla höga laddtryck och då är blocket från M30B35 tåligare och mycket billigare än S38B36, för att inte nämna M50B25 med 3-litersvev som kostar en bråkdel och går att köra över 1000 hk med. Om växellådan skall vara tålig måste det vara den 6-växlade varianten, annars byts det vanligtvis till en diesellåda idag med adapterplatta. Diffarna däremot är hållbara och eftertraktade.

Tror mer på identitetsbyte. I övrigt tråkigt att höra Dawwe efter allt du lagt ner i bilen.
He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Dawwe, fy f-n vad tråkigt, inte följt dig men förstår att du har jobbat hårt med bilen och att den är en pärla. Man blir ju för f-n galen på dessa j-a tjuvar!

Och bilen stod i bur i garage? Hur fräcka är dom?? Vet inte om jag hoppas att du ska få tillbaka den efter att råttorna har kört med den...håller snarare tummen för att ditt försäkringsbolag gör rätt för sig.

Lycka till!

Ps. Och nu ska man börja bli orolig även med bilen i garage...
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Löwet och 428, detta funderade jag över redan 2014 när jag blev av min egen diamantsvarta ögonsten, en bil jag fick ha i fred i över 15 år i innerstan.

Den bilen stod i övrigt väl inparkerad i ett garage under täcke i centrala Stockholm, och den hade stått mest sedan 2005. Det stod i övrigt fler dyrare bilar i garaget där denna blev stulen, ja som ex porsche "911"...
Visst en sådan bil som Dawwes lär vara värd en skaplig slant idag, säg 400kkr +/-50?, men en nyare Porsche (997-) är ju klart dyrare.

Men hur som "någonstans" försvinner ju bilarna?!

Ja, det finns väl hur som snart fler e34or i typ Minsk än i Stockholm...eller i andra länder längre österut.

"Öst", hur det nu definieras så tror jag en förklaring kan finnas om man söker "OOM500, OOM-500, etc" på www. Det finns en del där så att säga...

Så visst, e34orna har onekligen en viss ”status” (eller vad det ska kallas) österut. Finns det någon annan bmw-modell som har denna ”ikon-status”?
Är väl inte heller alls omöjligt det finns "ankare" här som gillar att ”skruva”, så det kan vara en kombination så att säga.

Sverige är idag hur som en enda ”stor godisbutik" för kriminella och det oavsett var ”gelångfingret” kommer ifrån från Södertörn eller bortom haven…
Det värsta för mig är att bli av med något som man haft i 16 år 2 månader exakt, den köptes 20030720, o jag fick reda på att den var borta 20190920. O som man lagt ner så mycket eget arbete på, kände bilen precis utan och innan i minsta detalj. Ni som svarar här tänk på att de som gjort detta läser här med största sannolikhet.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Otroligt tråkigt att läsa :-( Blir orolig och funderar på hur jag ska skydda mina ögonstenar bättre.

Har svårt att förstå logiken att bilar av denna typ blir stulna. Värdet på bilen försvinner när historiken ändras om så skulle vara fallet och utan en komplett ägarhistorik så är veteranbilar svåra eller omöjliga att sälja vidare. Att göra sig så stort besvär för att stjäla en bil för att sedan sälja dess delar kanske är möjligt men så stora belopp kan väl inte en M5 E34 i delar betinga? Borde ge bättre utdelning att råna några keramiska bromsskivor från valfri bil föreställer jag mig om jag tänker på snordyra reservdelar.

Är det någon av de finare E34 M5 som stulits och återfunnits på senare år eller har alla försvunnit för gott?

Superledsen för din skull Dawwe och hoppas du inte tappar intresset helt nu. Saknar att läsa om dina renoveringar på m5portal.
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Tråkigt!

Länk

Äldre m bil, värdefull, förmodligen svår att avyttra pga unik, identiskt modus operandi. Ligger väl nära till hands att tro att det finns en koppling.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.