|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har precis servat min BMW 330i (olja, oljefilter, luftfilter o tändstift) Den har stått ett bra tag, ca 2 år, och bara körts ca 1 mil som längst. Igår skulle jag ut och testa så att allt funkar inför besiktning, den går lite orent på tomgång men testade att köra en liten sväng, efter ca 100m och runt 2000varv så tändes den oranga motorlampan. Bilen går orent och fett (de gamla tändstiften var sotiga). Testadestänga av bilden och motorlampan började lysa igen, den tänds dock bara när man kör, startar man den och låter den stå på tomgång så lyser den inte. Någon som vet på rak arm vad det kan röra sej om? Luftmassemätare? någon givare? Känns nästan som att den bara går på 5 cylindrar Tänkte mest om det finns några "kända" fel vid dessa symptom. | |
| Kan väl lika gärna vara ett dåligt batteri? Bilar med dåliga batterier kan kasta ur sig diverse fel-meddelanden. | |
|
Inga felkoder? Kanske kan vara spridarna som inte håller tätt. Låter inte helt olikt det felet jag hade. När jag körde hårt så funkade det fint men vid slökörning så tände sig motorlampan ganska fort som du skriver. Vet inte hur gammal bensin kan påverka om den stått länge. Har hört att den kan bli dålig men har själv aldrig märkt av att bensinen skulle blivit gammal. |
|
|
Felkoder som sagt! Jag skulle tippa på att någon tändspole kan vara boven i dramat men det finns fler kandidater som LMM eller annat... Om bilen har körts väldigt mycket kortkörningar kan lambdasonder och katalysator vara igensotade och då kan det vara bra att köra en längre sträcka så allt blir varmt och sotet förbränns. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej igen, och tack för svaren! Gjort som ni sa och felsökte och fick upp en felkod som sa "atmospehic pressure sensor"? Är det samma som MAP-sensor? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.