AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.638

Värdering Z3 Roadster 2,8 -00

Hej på er!
Ämnar sälja min ögonsten men blir inte riktigt klok på vad som är ett rimligt pris. Bilen ifråga är i bra skick, dryga 13000 mil, inga vinterdäck(mao bara använd sommartid), sportstolar, Topazblå mm. Tänkte mig i närheten av 100000 men är kanske ute och cyklar. Jag har sett ett tidigare inlägg här ang en 2,2'a men kan inte riktigt jämföra. Tacksam för synpunkter.

Med vänlig hälsning

Martin
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Spontant utan att veta så tycker jag 100papp verkar "rätt" om man säljer den på våren...men jag vet inte hur lätt det är att sälja cab nu.
Hösten brukar alltid vara en sämre tid att sälja cabbar.

M.a.o....sälj den helst på vårkanten!

En fråga har jag...finns hardtop till vagnen?
Med hardtop så går det absolut att sälja den på hösten också till ett "bra pris"..

Mvh Janne.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
En kollega köpte en motsvarande (mil, motor, färg) för runt 75' för två år sedan. Vill du sälja nu eller till våren?
Hej!
Det är klart att det är lättare att sälja en cab på våren, hardtop har jag ingen. Att sälja den för 75' skulle svida en del men det är kanske där man hamnar.
/Martin
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja..
Vagnarna på blocket just nu ligger mellan ca 60000kr- 175000kr beroende på skick/miltal/utrustning etc..

Lite "spretig" prisbild minst sagt.

Mvh Janne.
Jag har också konstaterat att prisbilden på blocket är spretig, därav mitt inlägg här.

Martin
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag förstår att 75' inte direkt lockar, men samtidigt så får man ta hänsyn till att de är de överprissatta bilarna som blir kvar på blocket.

Många Z4 ligger också ute länge med spretig prisbild, men tror de kan behöva närma sig 100' får att få sälja. Då påverkar det även Z3 köpare som inte är lika sugna att betala samma pengar om man kan få en modellgeneration nyare samt kanske 5 år nyare bil.

Försök övervaka vad bilarna som ser ut att försvinna ligga i för pris. De dyraste som försvinner (utan att motivera ett högt pris) gör det sannolikt för att säljarna behåller bilen.
Hej!
Har liknande bil och följer prisutvecklingen konstant. Skall du sälja nu på hösten, och verkligen sälja, blir det nog 85 - 90.000 kr.
Det är även ganska brådskande att hitta kund, då en ny ägare ej vill köra hem den utan vinterdäck när halkan kommer och lagen kräver sådana.
Till våren blir det högre pris, men å andra sidan slipper du vinterförvaring.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tror du verkligen de säljs för 85-90' nu? Är inte det mer ett pris som man hoppas få ut?

1,5 månad osåld 95' Länk

1 månad osåld 72' Länk

1 månad osåld 99' Länk

1 månad osåld 86' Länk

Jag tror snarare att detta kan vara personer som vill sälja på hösten till vad köparna klassar som vårpriser. Och att om man vill sälja nu så måste man tyvärr längre ner.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Av de som Grelle länkar till så är ju annons ett och fyra samma bil till olika pris!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ja, det var ju lite slarvigt av mig. Men det tyder ju inte direkt på att bilarna säljer sig själva tyvärr.
Det finns andra "parametrar" som påverkar priset. Som köpare är det intressant om bilen har bra däck. Men även cabbens skick är viktigt. Den har normalt en livslängd på ca 10 år, därefter blir den sliten och dimmig bakruta. Har din bil en bra utbytt sufflett, innebär det i mitt tycke minst 10.000 + i värde.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

När det gäller aspekter/parametrar..

Ja, det beror på hur snabbt man vill ha sålt vagnen, måste man sälja en cab nu så blir det troligen ett lägre slutpris än om man kan vänta till våren, OM inte vagnen är otroligt eftertraktad och speciell på andra vis.

Sedan så kan man lägga ut den för vad man själv vill ha...och se vad som händer.
Händer "ingenting" så sänker man priset.
Men som sagt, spretiga priser just nu...skulle säga att det är naturligt iom att hösten dessutom är här som en relativt stor faktor på priset på denna typ av vagn.

Kan/vill du byta in den så kontrollera med bilhandlare vad det kan ge s.a.s.
Om inte annat så kan man se en tendens till "värde" genom att se vad bilhandlare vill ge för en dylik cab just nu..
Dessa vill såklart byta in den lågt mht vad de "ska" tjäna på affären, men en tendens till vad handlare värderar den till vid inbyte är såklart bra att veta..
Där beror det också på till vilken bil du ska byta in den mot, men i alla fall en liten vägvisare till värde kanske kan märkas..

Ska du ändå sälja privat nu så ta bra bilder och beskriv vagnen korrekt(finns mycket tips på hur du ska sälja en bil på ett attraktivt sätt).
Men visst, priset är i slutändan det som är det viktigaste för många potentiella köpare...

Lägst pris på blocket säljer alltid(jämfört med bilar med liknande skick/historik/miltal etc).

Mvh Janne.

Mi
190
Mikecab
Bmw 525i 2007 lci
Har skickat PM till dig Folke
Visa användare
8
Kallep
328i M-SportTouring -14 ca 300 hk +
Har du all utrustning! AC, airbags i dörrar, el cab, etc och det är en facelift absolut inte under 100" om du frågar mig. Och att den är i toppskick.
Den har det mesta i utrustningsväg, inte elcab dock. Säkert fanns det mer att välja på när den köptes, facelift'en kom väl sent -99.
Jag är tacksam för alla era inlägg och synpunkter.
mvh
Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.