|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Sambon ska införskaffa en "ny" bil nämligen en F20 med max 4000 mil på mätaren. Hon vill INTE ha M-paket då hon tycker det är bättre komfort med standardutförande. Min fråga är om bilen om ett par tre år kommer att vara oattraktiv utan M-paket? Så gott som alla lätt begagnade F20 verkar ha M-paket. | |
|
Ja den kommer vara mindre attraktiv. Traditionellt sett har det varit en sak som hållit sitt andrahandsvärde allra bäst. Nästan så man får tillbaka varenda krona. Men om du köper bilen beggad så har du ju inte heller betalat för M-sport vilket ju innebär att om det är samma skillnad prismässigt så har du ju inte förlorat en krona. Skillnaden M-sport vs icke-M-sport ökar inte med tiden, tvärtom. Går det inte få M-sport utan sportchassi? |
|
| Jo, visst går det att få Msport utan sportchassi. Åtminstone så gick det för några år sedan. | |
Transocean |
Varför betala för M-paket om man inte vill ha det :-) Blir ju billigare utan när den tilltänkta bilen är så pass fräsch och när bilen sen blivit 6-7 år gammal ingen pris-skillnad mer. M a o en bättre affär. |
|
Standardchassit gick att välja ändå till bilar med M-sport paketet, Märker hon så stor skillnad? De såldes många med M-sport så de finns ett gott utbud av dem, kanske större än vanliga? Varit dealar på privatleasing m.m. Transocean, är du obekant med svensk begagnatmarknad? Titta på 6-7 år gamla bilar och sätt allt annat lika så ser du att de med M-paket står betydligt högre. Om de ersätter exakt hela nypriset? Kanske inte, men ingen prisskillnad är helt fel. |
|
| jag skulle vilja påstå att 1-seriens viktigaste punkt är inredningen och skillnaden mellan en basutrustad med standardstolar kontra en med m-paket och sportstolar. tror att många kan leva med en bil utan m-spoilers men jag personligen hade inte köpt en 1-serie utan sportstolar och sportratt( hellst m-ratt) då jag upplever standardstolarna som rena sk**en. ursäkta språket | |
| Kan tillägga att hon gärna har sportstolar, det är sportchassiet hon inte gillar. | |
|
Problemet är väl snarast att få tag på en. Kollar man på Blocket så finns det några enstaka Advantage (utan sportstolar) och ingen Model Sport. Några av alla M-sport kanske har standardchassi men det är ju som att hitta en nål i en höstack. |
|
| Köp med M-sport och byt däck o fälgar till 16 tum med ¨ballongdäck¨ så blir den mindre stötig! | |
|
Passo222. Bra poäng där. Dessutom icke RFT däck som även gör bilen mjukare. Som bonus blir den även lättare att sälja eftersom säkert 90 % vill ha M-sport paket. / Peter |
|
|
Att använda 16" däck samt i smalare dimension är ju en idé ja. Passar 16" fälgar? Bromsarna kräver inte 17" eller större för att få plats? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Med största sannolikhet passar 16" fälgar. Jag tänkte först säga att såklart har en F20 LCI 120i samma storlek på bromsar som min E87 120i - för de borde ju göra bilarna lättare och lättare då det är en av de största faktorerna för bränsleförbrukning - för där är inga som helst problem att använda 16" fälgar. Länk Men nejdå... De har gått från 292x22 mm (E87 120i) till 300x22 mm (F20 LCI 120i)... Suck... Så en helt vanlig 120i har alltså lika stora bromsar numera som min E34 535i hade! Å andra sidan är det bara ungefär 150 kg i skillnad i tjänstevikt... Suck... Men tittar jag i ETK så finns faktiskt ett fåtal 16" fälgar till just F20 LCI 120i - så det bör fungera med 16" fälgar (sålänge det inte sitter M Sport Brakes eller Sport Brake System men det lär inte vara aktuellt här). Går du upp till 125i så är det nog garanterat att 16" inte fungerar (då bromsarna där är ännu större - 312x24 mm). Fast 16" fälgar är ändåså med så blev lite osäker ändåså hur mycket man ska lita på vad ETK visar. Fungerar verkligen 16" på 125i med de där bromsarna? Måste isåfall vara på hundradelens millimeter och endast garanterat med BMW Original fälgar. Men för M135i finns iallafall inte längre några 16" fälgar med i ETK (då dess bromsar är 340x30 mm). |
|
På min F31:a är det 300x22mm-skivor (misstänker att det är exakt samma bromskonfigurering/delar på F20 120i) och där fungerar 16"-fälgar ypperligt - åtminstone så länge det är BMW-original. Kanske finns det eftermarknadsfälgar som bygger för mycket inåt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Spot on, Johan B! Kollade av ren nyfikenhet nu i ETK och det är exakt samma bromsskivor, bromsok och bromsokshållare mellan F20 120i och F31 318d/dX. |
|
Hallå grabbarna! Kapar tråden lite. Har nu plockat ut en pendlingsbil i en prisklass jag inte alls brukar befinna mej i. Det blev en 116d -16. Till min fråga: Konstaterade att det skall vara 2,8 resp 3,0 i däcken som är 225/55 -16 tum. Samma som rekommenderas som alternativ för "bättre bränsleekonomi" i min 3,5 ton tunga Saab "panzerwagen" 9-5 med 17-tummare. Vad kör ni för tryck i era 116d? Borde göra under för komforten med lite mindre tryck i däcken, men frågan är om dom då slits fel...? Mvh, Mattias |
|
2.8/3.0 bar låter ganska högt för 225/55R16. Nu är detta från min E87 men så stor skillnad bör det ju inte. Länk Exempelvis ska 205/55R16 ha 2.0/2.2 bar. Samma med 225/45R17 där bak som också ska ha 2.2 bar. På en VW Polo jag fipplade med nyligen så hade även "komforttryck" som de kallade det, men de nämnde inte några sidoeffekter förutom då en eventuell minimal höjning av bränsleförbrukningen. Men allvarligt, bränsleförbrukningen är en försumbar kostnad i ett modernt bilägande numera - ingen som bryr sig om den... Komforttryck var bara applicerbart för en lätt lastad bil (man uppgav däckstryck för "Lite last" och "Full last") och innebar en sänkning från 2.6/2.4 bar till 2.3/2.1 bar (dvs 0.3 bar rakt av). Såhär beskrev de detta läge: "Beroende på bilmodell kan det finnas ett komfortdäcktryck på dekalen. Komfortdäcktrycket ökar körkomforten. Vid körning med komfortdäcktryck kan bränsleförbrukningen öka." @swedishwiking : Stod det verkligen 2.8/3.0 bar på däcktryckstabellklisterlappen på b-stolpen på din F20? Om du tittar på nedanstående däcktryckstabell (kommer inte ihåg vilken BMW-modell denna kom ifrån) så har du där 225/55R16 och där säger det 2.0/2.4 bar. Länk Var det verkligen BMW som rekommenderade via instruktionsbok/däcktryckstabellklisterlapp så mycket som 2.8/3.0 bar i 225/55R16 däck? |
|
Kan bli till att införskaffa en med M-paket trots allt och sen på med smala 16-tummare. Sen får hon välja, komfort eller utseende :) Nästa fråga Vilken utrustning, utöver sportstolar och m-paket, är ett "måste" för att sedan ha en bil som är lättsåld eller i alla fall inte iskall på marknaden. |
|
| Automat, navi, rattvärme, belysningspkt, pdc runt om | |
|
mikboi med navi menar du då professional? |
|
|
Inget är ett måste, köp den utrustning _du_ (eller sambon) vill ha. Belysningspaket ingår f ö i M-paketet. |
|
|
@bmw-slangen Det ska vara 205/55R16 såg jag nu, men annars rekommenderar lappen på stolpen 2,8 fram och 3,0 bak. Kan det ha nåt med nån miljöbilsstatus att göra? Skit samma. Då testar jag 2,0 och 2,2 istället. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.