|
|
|
|---|---|
| Hejsan har en bmx x3 E83 2,0D som ryker lite blåaktigt vid start om den stått någon dag.Någon här på forumet som har vetskap om vad det kan vara? | |
|
Hej! Hur långt har bilen gått? Tja..det kan vara flertalet orsaker till ditt fenomen. Mest troligt är det ventiltätningarna som börjar bli lite uttorkade och slitna/hårda..OBS!, mest TROLIGT ..enligt mig då! Men det kan ju vara allt mellan slitna lager i turbon till tät/halvtät vevhusventilationen också. Kanske slitna/kärvande kolvringar och/eller slitna ventilstyrningar...men, det kanske är lite väl långsökt om du inte har märkt av andra problem s.a.s. OBS!, detta är bara gissningar och för att du öht ska få ett någorlunda korrekt svar där man kan "ringa in" problemet bör du åka till en kompetent verkstad för seriös felsökning.. Tråkigt svar möjligen, men men.. Mvh Janne. |
|
|
En tänkbar orsak kan vara en läckande injektor i någon/några cylindrar som då skapar ett överskott av diesel i den/de cylindrar där det läcker. Överskottet av diesel trycks ut/förbränns vid första kolvrörelserna vid start. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Skjut mig inte men jag undrar om det kan vara så att motorolja som förbränns blir blå till färgen och dieselrök blir svart. På bensinbilar blir det blå rök när olja förbränns och svart rök när bränsleblandningen är för fet. Samma förhållande tänker jag borde gälla även dieselbilar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.