|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har en 5-serie 2015 (F11) med 9000 mil på mätaren som ger ifrån sig ett svagt pulserande och skrapande ljud när jag svänger vänster. Gissade först att skivor och belägg inte var ok och har därför bytt. Till mitt stora förtret gjorde det dock minimal skillnad med att komma tillrätta med missljudet. Symptom: 1) Dovt, metalliskt skrapande, pulserande vid vänstersväng. Inte särskilt högt men hörs utan problem inne i kupén. Inget knackande ljud utan låter mer som slitna/skeva bromsskivor. 2) Pulserandet ökar med ökande hastighet. 3) Känns ingenting i bromspedalen. 4) Hörs ingenting när man inte svänger vänster. 5) Eventuellt kan det vara så att jag hör något slags överton när man kör på motorväg och rakt fram. Det kan dock lika gärna vara inbillning så här vet jag inte. Saker jag provat: 1) Bytt till nya skivor och belägg fram. Kan tilläggas att det verkar som verkstaden som gjorde det sist gjorde ett halvdant jobb. Trots att skivor och belägg bara var ett par år gamla satt allting väldigt fast. 2) Plockat isär bromsok, gjort rent och smort upp. 3) Motionerat bromskolvarna på båda sidorna in och ut ett antal gånger. Ser fint ut under damaskerna. Det enda som kan tilläggas är att jag är osäker på om kolven höger fram är 100% plan. Det var ganska rostigt på den sidan och det finns även ett och annat jack o kolven. Filat till och gjort rent. 4) Kollat bromssköldarna. Inget grus och de verkar inte sitta tillräckligt nära för att kunna ta in någonting. Lyfter jag upp bilen, vrider på hjulen och snurrar så hör jag ingenting heller. 5) Lyfter jag bilen och ruckar på hjulen kan inte inte heller känna någonting uppenbart. 6) Med de gamla skivorna inbillade jag mig att man kunde höra ett pulserande ljud när man snurrade på hjulen, nu ingenting eller mycket mindre. Vad är nästa sak att prova? Gissa att hjullagret höger fram är kass? Känns som man skulle vilja konfirmera det på något vis innan man ger sig på det. //Mvh MrMikael | |
| Hjullager höger fram låter som en högst trolig felkälla. Jag hade bytt det. Köp ett FAG eller SKF på nätet för en rimlig peng. | |
|
Hissa bilen och känn på hjullagrena fram. Ta tag halv tolv och känn efter glapp. Man kan gissa på att det är det lagret med mest belastning som låter, dvs det som är ytterst i svängen, men jag har fått erfara att det kan likväl vara innerhjulet.. Hörs det i låg fart kan man springa bredvid och lyssna, medans nån annan kör. |
|
| Det är inte alltid så lätt att känna glapp när man ruckar på hjulet när bromsar och belägg ligger an. Dessutom kan lagret vara dåligt utan att det är något nämnvärt glapp. | |
|
Köpte ett FAG hjullager och hängde på i helgen. Svårt att säga om det gamla vad dåligt eller inte. Inga uppenbara problem. Det enda jag tror mig kunna känna är precis som om det skulle finnas ett gruskorn i lagret eller motsvarande i vissa vinklar. Men, med det sagt, det har varit lite tystare ett par dagar men idag kom ljudet tillbaka. Så varken nya skivor, belägg eller hjullager höger fram har tagit kål på ljudet. Nästa tips? |
|
|
Som jag skrev tidigare kan det vara svårt att lokalisera vilken sida lagret är kass på, om man inte får fram ljudet genom att springa bredvid. Dvs det kan likväl vara vänstra lagret, tyvärr. Känner du till att du kan få lager utbytta på maskinskadedelen på helförsäkringen, om det är på drivande axel (dvs måste vara Xdrive om fram)? Har fått höger fram utbytt via Folksam på förra bilen. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.