AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
566

BMW 530i -01 Hur byter man styrservooljan?

Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Tjenare!
Hade tänkt försöka styrservooljan pga att min var kolsvart å ja tyckte att den lät lite väl högt när man svängde.

Så jag sög ur vätskan ur burken, fyllde på ny. Startade bilen å lät den gå på tomgång ca 5 min. Jag höll på så i en evighet kändes de som, å jag körde säkert igenom ca: 5 liter aft olja. Men oljan vart inte riktigt klarröd ändå..

Då tömde ja burken igen, å satt dit en ny styrservobehållare med nytt filter i. Sen fyllde ja upp behållaren igen å gjorde samma procedur igen, å körde igenom kanske 2 liter olja till.. Men fortfarande var inte vätskan riktigt klarröd.

Finns de nån plugg eller nått på styrservopumpen som man kan tappa ur oljan å tömma systemet helt?
Hej,

Utan att veta säkert, finns det ingen avtappningsplugg. Du måste antagligen lossa någon slang(nippel) vid pumpen för att få till en någorlunda tömning.

Sen finns det ju två saker som jag blor fundersam över.

Den första är ”svart olja”. Inte ens hört talas om att servooljan kan gå åt det hållet. Brun, kanske, men svart! Jag undrar om problemet kanske inte är lite värre, med tanke på missljudet.

Den andra är oljan. Är du säker på att det skall vara röd ATF och inte (den svagt brun/gröna) CHF 11S? Behållaren har antingen en etikett eller gravyr som anger vilken kvalitet som skall användas.
Såvitt jag har förstått, kan endera oljetypen sättas in, men en BLANDNING är no-no. Då tar packningarna skada.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det låter som det varit noll underhåll på det styrservosystemet, vilket du ser effekterna av nu.

Styrservoolja av typen ATF Dexron III ska vara cherry red (den här oljan är så billig så det finns ingen ursäkt att byta den en gång för mycket än för lite)
Länk

Nu hade din bil inte ATF Dexron III från fabrik, utan den var fylld med den mer modernare CHF 11.S oljan. Dessa två oljor ska INTE blandas.

Om du dränerar ut all gammal CHF 11.S olja och sedan fyller upp och använder ATF Dexron III så är det ingen fara. Så länge du får ut alla gammal olja så är det lugnt.

Nej, finns ingen dedikerad dräneringsplugg - så man får skapa sig sin egen så att säga. Eftersom du verkar byta typ av olja samt att det verkar vara extremt smutsigt i hela systemet så är en komplett dränering lämpligt.

Oftast brukar man öppna en ledning på lågtryckssidan och låta vätskan pumpas igenom och sedan dumpas ut i en dunk eller liknande. Exempelvis kan man lossa returledningen till reservoaren (ledning #14 i skissen nedan) och leda ned den i ett uppsamlingskärl.
Man fyller kontinuerligt på i reservoaren (för man vill inte köra pumpen för länge utan olja). Sen måste man även slå fulla rattutslag åt båda hållen för att få ut oljan i styrservot. En fördel är att göra detta med båda framhjulen i luften så det är minimalt med jobb som behöver utföras - men är inte nödvändigt.
Länk

Man kan behöva spola igenom en del liter för att få det rent, men ATF Dexron III är tokbillig (om du exempelvis jämför med CHF 11.S), kostar tex bara 269 SEK för 4 liter på Biltema.
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Lenwib - Jag minns inte riktigt om den var brun eller svart, men ja blev inte sugen å dricka de iaf :) Jag är inte säker på vilken olja som de var i bilen. Å egentligen inte vilken den ska ha heller. Kanske skulle kolla instruktionsboken.. Men de stod iaf "ATF OIL ONLY" eller liknande på locket till gamla burken iaf.

Bmw slangen - Kan man göra den där proceduren med bilen avstängd? Bara vrida ratten å fylla vätska? Finns de nån bra youtubefilm för detta?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, motorn måste vara igång då den driver runt drivremmen som i sin tur driver runt styrservopumpen som i sin tur drar runt styrservooljan i systemet.

Har hört historier om att den gröna klisterlappen lossnat och under det står det "ATF OIL ONLY" på locket. Vissa lock verkade inte ha något ingjutet, så de som skulle ha ATF fick en orange klisterlapp och de som skulle ha CHF fick en grön klisterlapp. Lite vilda västern alltså :-)
Länk

Och nu såg jag att det även finns gröna "ATF ONLY" klisterlappar. Ja, jisses vad de hittar på...
Länk

Men om vi säger såhär - om det redan nu är rena rama dyngan i systemet och du måste ändåså flusha hela systemet och dessutom kanske det finns mer katastrofala fel i systemet - så skulle jag inte hällt i någon dyr CHF olja utan kör istället på den billigare ATF oljan då den fungerar alldeles utmärkt (CHF har dock bättre pumpegenskaper när det är extremt kallt och har längre livslängd - men dessa egenskaper är inte så intressanta för detta scenario).
Om det verkligen stod "ATF only" (och inte "CHF 11S oil only"), är bilen kanske en sen import? I så fall är det nog lugnt att köra vidare med röd ATF.

(CHF är en olja för kallt klimat och antagligen en standard för en planerad export till Norden. ATF räcker normalt till för övriga Europa, men en hel del av de bilarna hittar ju hit.)

Fast sen är det ju det där med missljudet. Det är inte remgnissel? Jag har lite svårt att tro på att ett oljebyte "lagar" en pump som låter. Men jag håller tummarna. :)

/Lennart
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Bmw-slangen - Japp de verkar va lite vilda västern :))

Lenwib - nej den är svensksåld. Regnr : SCZ837
Du kanske har en ide där.. Ja har faktiskt lite problem med remgnissel då och då. Ska se över remmarna också :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.