AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.184

Välja skivor och belägg till M135 -13?

Tänkte byta skivor och belägg på min M135 xDrive men blir förvirrad av alla olika tillverkare och varianter.
Vad bör man välja?
Egna erfarenheter?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är en ganska vanligt förekommande fråga (vilket jag kan förstå då utbudet är stort).

Förenklat sett spelar det ingen som helst roll (såvida du inte har speciella önskemål) - köp delar från ett känt/pålitligt märke så är du hemma. Det är ingen direkt skillnad bland det vanliga utbudet från bra budget- och premiummärken

Vi är en del här på forumet som brukar "gå loss" i bromstrådarna :-)
Här är en av de senaste trådarna kring ämnet
Länk

Här finns även en sökning kring andra äldre trådar kring samma ämne
Länk

Enklast är nog att du beskriver vad du förväntar dig av dina bromsar och om du har några speciella önskemål :-)
Står du och svär och spottar varje morgon när du ser minsta spår av bromsdamm på dina fälgar?
Är du nere varje helg på Ringen och piskar in ett hundratal varv?
Är bilen mestadels en blöjexpress där bromsarna i princip aldrig används?
Finns det kanske lite fåfänga och vill ha lite "roligare" bromsskivor för att matcha det övriga utseendet på bilen/fälgarna?
Tack för snabbt svar!

Förväntar mig funktion och utseende som original men till bättre pris.
Har sett något om att bilen ska ha tvådelade skivor vilket inte alla leverantörer verkar erbjuda? Stämmer detta?

Bilen körs mest i "blöjtempo" från A-B, aldrig bankörning och jag vill inte ha några stylingprylar.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Då rekommenderar jag Brembo, Bosch, Textar, Jurid, Ate, BMW Original eller motsvarande (till både skivor och belägg).

För bromsslitagevarnare rekommenderar jag endast BMW Original (sitter en vänster fram och en höger bak).

Själv ligger det ett par Brembo bromsskivor i bagaget på min 120i... Suck, ska bara hitta tid att göra det där bytet också :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Just det - vad sitter där idag? Är det släta bromsskivor eller är det dimpled/slotted bromsskivor?

Har aldrig riktigt fått kläm på vad som sitter från fabrik på dessa M135'or (som man aldrig slutar att sukta efter då och då).

Men baserat på dina krav/önskemål/körscenario så är det vanliga släta bromsskivor du är ute efter. Men om det satt dimpled/slotted som original så är det såklart inte exakt samma funktionalitet som original. Men dessa mindre uppgradering (dimpled/slotted/semifloating) är ingentind som utnyttjas i de körscenarios du beskriver - därav ovan nämnda rekommendation.
Släta skivor runt om på min bil. Dock ser inte navet ut som på alla andra bilar. Ser inte ut som flytande men nav och skivor ser ut att va nitade ihop?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Då är det nog vad jag brukar kalla två-delat komposit. Man gör hatten av lättmetall och bromsskivan av det vanliga gjutgjärnet för att spara vikt (istället för att göra hela skivan i det tyngre gjutjärnet).

Dessa två olika delar kan antingen nitas ihop eller gjutas ihop.

Försöker reda ut begreppen i inlägget från 2019-06-13 01:38 i nedanstående tråd (tror jag lyckades reda ut de flesta begreppen men kan ha fått något om bakfoten så hojta till om ni ser något som inte stämmer - den mesta av denna info har jag tagit från de olika bromstillverkarna själva)
Länk
Ok!
Så om jag köper ATE eller Textar bör jag få skivor som ser ut som "nitade" originalskivorna?
Nej, det är inte säkert. Dom båda har olika varianter. Nitade med alunav är betydligt dyrare än helgjutna diton. Du måste jämföra artikelnummer. Been there, done that med likadana bromsar du har.

Ett bra sätt är att:
1) Gå in på realoem.com och knappa in ditt VIN
2) Leta upp artikelnummer för din bromsskiva
3) Gå in på typ bildelaronline24 och klistra in artikelnumret
4) Välj en skiva som du är nöjd med.

Du kommer få femtio olika förslag på skivor från alla möjliga tillverkare. Ta en tillverkare du hört om och som passa din prisbild. Ta tillverkarens egna artikelnummer och googla på det, då ser du om skivan är nitad eller ej. Visningsbilderna KAN ljuga, även om dom inte alltid gör det.

Eller så åker du in till BMW och betalar vad det kostar och får originalgrejer. Funkar också.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt rätt Mahhbechh.

Artikelnummer är king - allt annat är nedskräpning av bandbredd från dessa lågprisdoftande kedjor.

Brukar själv gå in hos respektive tillverkare för att kolla upp exakta detaljer (fast Brembo har tyvärr förstört sin fina katalog och har numera någon typ av dagisleksakskatalog som är värdelös). För mitt senaste bromsskiveköp så ringde jag faktiskt den lokala AutoExperten på eftermiddagen och vid lunch dagen efter så hade jag de bromsskivor jag ville ha.

I tråden jag länkade till nämner jag att det varierar mellan tillverkare vad de erbjuder (och vilket alternativ). Exempelvis vet jag att Brembo har en teknik de kallar co-cast medans andra tillverkare erbjuder nitning. Men Brembo gör också det - exempelvis är en typ av bromsskivorna de erbjuder till F20 M135i, dvs 09.C397.13, tvådelade och metoden för sammanfogning i just detta fall är nitar. En av Textar's bromsskivor till F20 M135i, dvs 92264925, är också tvådelade och även här är metoden för sammanfogning nitar. Parallellt med detta erbjuder tillverkarna mer traditionella bromsskivor men här finns variationer främst i ytbehandling och ytbearbetning. Vilka typer av bromsskivor som finns till respektive modell varierar, det varierar även över tid då tillverkarna kontinuerligt uppdaterar sitt sortiment.
Men nitning eller co-cast är bara metoden för sammanfogning, själva vinsten ligger inte i sammanfogningen utan det faktum att det är en två-delad konstruktion där man kan spara något hekto i mitten av de där tunga roterande 18"-arna :-) Det är inget som någon direkt kan utnyttja eller direkt känna av - men personligen skulle jag köpt två-delade ändåså - så jag ska väl inte säga något :-) Fast om de vill spara vikt så ställer jag gärna upp som lättviktskonsult och då kan jag lova att baskaggen och alla 365 styrboxar är det första jag river ut från bilen :-)

Förenklat sett får man ta sin whiskey-karaff i näven och sätta sig ned en kväll och läsa in sig för att veta vad man får när man beställer vad. Eller så pinnar man in på BMW på kafferasten och säger att man ska ha ett par bromsskivor :-)

Här är några tips (men kolla att detta är rätt för just din bil)
Länk
Länk
bl
2.294
blixten
325i -88
Om bilen körs i blöjtempo som du säger, så köp ATE skivor och belägg på nätet till bästa pris. Det är kvalitetsgrejor som håller hög nivå. Att leta tvådelade skivor för syns skull är ju bara trams
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Såg nu att ATE's 24.0130-0233.2 bromsskivor är också tvådelade :-) Tror det blir vanligare och vanligare bland de större tillverkarna när det gäller de riktigt stora bromsskivorna (typ > 320 mm) och kommer nog att tidvis trickla ner till mindre bromsskivor. Om vi någonsin kommer att se "minder" bromsskivor i framtiden, alla bilar sväller ju okontrollerat och majoriteten av allt som rullar runt är stora tunga fläsksvålar...

Men håller med, och som jag och andra också sagt i tråden, välj bromsskivor och bromsbelägg från ett känt/pålitligt märke (till ett pris som passar dig) så är du hemma.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.