AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
613

Problem med bromsar bak

AM
1
AM80
BMW 116
Hej, idag så bytte jag ut skivor och klossar bak på min BMW 116 -09 modell. Delarna är köpta på Mekonomen, men efter provrundan så luktar de bränt och är jättevarma. Justerade ut bromsbackarna så att de tog på 5-e hack då hjulen rullade något trögt. Min fråga är om det är nån som har råkat ut för liknande och om detta kan bero på att det inte är original bromsar. Själva backarna bytte jag inte ut. Tacksam för svar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När bromsarna är nya kan de lukta lite och även skita ner fälgarna rätt bra - det är under inkörningen och detta ska upphöra efter ett tiotal mil eller så (beroende på hur mycket du bromsar).

Handbromsbackarna ska justeras vid hjulen med "kugghjulen" och man drar åt dem så hjulet inte går att snurra (med handbromsen "slackad") och backar sedan ett antal hack (brukar vara typ 5-7 st - kolla instruktionerna).

Bromsoken/kolvarna/glidytor/glidpinnar skall rengöras noga och vissa glidytor skall smörjas innan återmontering. Defekta glidpinnar och annat som inte är OK skall givetvis åtgärdas/bytas om det är nödvändigt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.