AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.075

F11 523i kolla kylvätskenivå

84
235
84jr0
523iA Touring M-sport -11
Bilen varnade för låg kylvätskenivå i morse när motorn var kall och har inte varnat mer under dagen. Hittar inte var man ser värskenivån. Instruktioner i bilen säger att den måste in till verkstaden om man saknar nivåindikatorn vilket känns onödigt. Hur kollar man?

Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
När motorn är kall skruvar man av locket på expansionskärlet, där finns en flottör som visar nivån.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
84
235
84jr0
Hoppades på det också men så är det inte på min motor. Finns ingen flottör. På andra bilar kan man lysa in i expansionskärlet och då ser man min/max markeringen men inte ens den finns på min bil vad jag kunde se. Väldigt förvirrande. Är det så illa att man måste ansluta diagnosutrustnig för att se exakt hur mycket man ska fylla på?

Hej,

Jag har egentligen ingen kunskap om en såpass ny bil, men om det är som Sverige skriver, att det borde finnas en flottör med pinne, är det inte osannolikt att denna pinne gått av och antingen hamnat utanför (nä, knappast) eller drunknat i expansionskärlet. Ett vanligt öde för dessa pinnar, som blir sköra med åren.

Prova att fylla på en skvätt, ett par dl, i taget tills larmet tystnar. Om larmet inte ger upp, kan det vara fel på nivågivaren, fast det är inte troligt att den då fel-larmar. Snarare tystnar den, vilket ju faktiskt är värre än falsklarm.

/Lennart
84
235
84jr0
Fanns det någon indikator så borde det framgå i instruktionsboken och där står det att man ska lämna in bilen. Hur gör ni som byter kylarvätska själva i garaget? Häller ni bara in 9 liter och hoppas att allt är bra?

Nu råkade det här komma att handla om F10, men denna tråd ger lite olika möjligheter.

En variant är, som jag föreslog tidigare, att fylla på "i blindo" och låta automatiken släppa ut ett eventuellt överskott.

Den andra möjligheten består i en halvt göm nivåmarkering. Men den verkar inte alltid finnas.

Länk

/Lennart
84
235
84jr0
Växlade några ord med gamla BMW-mekaniker och de säger fyll på 2dl, starta och se om den varnar så upprepa proceduren annars är det bara att tuta och köra om man inte ser läckage och det saknas så lite vätska. Vi är överens om att BMW kunde ha löst det på smidigare sätt men det kanske var Oktoberfest när den detaljen designades.

Skönt att det (kanske) löst sig på ett enkelt sätt.

Tack för återkopplingen!

/Lennart
Pe
85
Peter2meter
528i 2011
325i cab 1989
Ibland går utvecklingen baklänges...
Du måste ha ett specialverktyg: måttband!

Nu vet jag inte vad du har för motor men om det är N53 ska det vara mellan 11 och 16 cm mellan vätskenivån och toppen av påfyllningsröret.

Tror ni mig inte kan ni läsa själva här: Länk
84
235
84jr0
Tack Peter, precis det jag ville ha som svar och hade du inte länkat så hade jag nog skrattat åt påståendet. Mycket riktigt är det N53 motorn som frågan gäller.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.