AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
857

Bmw E39 525i -03 drar olja

Hej!

Som rubriken lyder så drar min bil olja. Hände efter oljebytet jag gjorde, gammla oljefiltret gick inte att få ut så fick smula isär det. Slängde på ett Mahle filter och hällde i 5w-30 Castrol edge först. Efter några mils körande så drog bilen mer olja samt att det var mayo på oljelocket. Gjorde ett nytt oljebyte med nytt filter (Mahle), bytte till 5w40 Castrol Magnetech. Upplever fortfarande att den drar mer olja men mindre majo.

Har under denna tid kollat varje morgon innan jag ska till jobbet oljenivån, på morgonen visar den "full", kör jag till jobbet (2.5mil) och stänger av bilen så lyser oljelampan gul. Efter 8 timmar när jag har jobbat klart så kollar jag nivån och då visar den minimum. Kör hem och stänger av bilen så lyser inte oljelampan, kollar nivån dagen efter på morgonen och då visar den fullt. Händer samma sak om jag fyller på med olja, har även fått ett ventil tickande, men försvinner om man fyller på med olja. Kollade övre vevhusslang och det låg mayo i röret.

Får felkoder missfiring cylinder 6 och felkod på lambda. Har bytt alla tändspolar och stift samtidigt som jag gjorde första oljebytet.

Upplever även att bränsleförbruknings "pinnen" rör sig konstigt, ligger jag på 2:ans växel så ligger den på 0.8, gasar jag till så åker pinnen ner till 0.2 och fastnar där, gasar igen så åker han ner på 0.0 när jag åker på växeln. Händer också när jag bromsar kraftigt ner ifrån 80, kopplar och bromsar så åker pinnen ner till 0.0, men när varvmätaren når 1200 varv så åker pinnen tillbaka till 0.8-1.2L förbrukning när jag kopplar och bromsar (ingen gas).

Nån som har något svar eller tips vad man bör kolla?

MvH

Trött bmw ägare med bilproblem

Intressant fel får man väl säga...

Med söndersmulat filter, menar du då att du inte fick bort allt och att ev filterrester finns kvar?
Låter ju otroligt att ett oljebyte skulle framkalla dessa problem. Mayo i locket tyder ju oftast på kondensvatten, dvs korta körningar i kallare klimat, att det skulle uppstå nu efter bara några mil låter suspekt? Än mer suspekt låter de olika oljenivåerna, dum fråga kanske, men bilen står plant vid de olika tillfällena?
Hur mycket olja har du hällt på i förhållande till mil sen problemen uppstod?

Går bilen normalt i övrigt? Problemet med förbrukningsmätaren låter som ett separat fel tycker jag, kan inte se hur en ev oljeförbrukning skulle påverka?
Fick inte bort filtret ifrån hållaren så fick ta isär själva filtret. Ja bilen står relativt plant alla gånger. är inne på min andra 4L dunk nu efter 6 månader, rullat kanske 500-600 mil.

Händer ibland att han misständer och går som en båt (puffar där bak), men startar jag om bilen så går den bra.

Gissar också på att bränsleförbukningsmätaren är ett separat fel.

Finns "sot" i änden av avgasröret, drar jag fingret så blir jag svart. Bilen drog lite vatten nu på sommaren då det var varmt och den vitrök lite. Men nu på 3 veckor så har det inte dragits något vatten samt ingen vitrök.

AC:n fungerar inte heller så extra fläkten fram går inte igång.

Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Hur länge har du ägt bilen innan ditt misstänkta oljebyte? M54:or brukar dra en del olja (1 liter per 100/200 mil är inte ovanligt). Att den inte går på alla cylindrar har jag kunnat relatera till korta förflyttningar med kall motor som föregår den oroliga gången nästa start. Brukar gå bra om man startar om efter en kort stund då oljan kommer upp i temperatur. Har läst någonstans om kompressionsproblem pga kall olja föregående cykel.
Frågan är om du inte har nåt jox med vevhusventilationen? Kanske att det initierades på något vis med rester av filtret?? Är ventilationen igensatt, eller på god väg i a f, får du övertryck och oljan måste ta vägen nånstans och uppenbarligen tar den sig ut via förbränning om den sotar? Annars brukar den hitta ut via ventilkåpspackningen, vilket då syns tydligt.
Sen är det ju det här med olika oljenivåer, låter som det är stopp på nåt vis som hindrar oljan från att ta sig runt iom att den visar fullt igen när den fått stå länge och oljan får rinna ner. Om defekt VHV kan orsaka detta med vet jag inte.
Ventilknack vid start är typiskt vid låg oljenivå.
Började dra olja efter senaste oljebytet i vintras. Bytte då o-ring vid oljeröret då det var ganska blött där. Köpte den förra året i september, men innan vintern så drog den ingen olja eller vatten. Försökte byta ventilkåpspackningen men den packningen jag fick ifrån Autodoc hade inte en bra passform, så slängde på original packningen igen. Har bytt termostaten också för fick felkod (kollat med INPA) på den även fast jag nollade allt. Plockade även ut DISA enheten och satte på en O-ring då jag hört att den kan tjuva luft där ifrån.

Har bytt båda kamaxelgivarna till okänt märke så funderar på att sätta tillbaka original givarna eftersom jag inte fått felkod på dom. Vid uppstart så låter han som en ”hö fläkt”, ger man lite mer gas så låter den vassare sen.

Nej det har inte ramlat ner oljefilterrester i kanalen, för tog ut hela oljefilterlocket och smulade isär det i en soptunna, satt fast i själva locket pinnen. Den lämnar inga pölar under sig, bara blött på marken där bak när man står och ”varvar”, kommer vatten i avgasröret.

Har sett att slangen som går ifrån servo behållaren och neråt är kladdig. Men men ska nog kollade tändstiften hur dom mår idag.

Har exakt samma läte på dem a video med oljeröret samt knacket. Men har även ett ”sug/vinande” ljud så misstänker att det är vacuum läcka vid DISA enheten efter min o-ring?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.