|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
zerocool |
eftersom att vikten spelar stor roll undrar jag hur mycket ni har lyckats lätta era e30? köpte min 320 förra veckan och såg att den bara vägde 1180kg jag trodde att e30 vägde ca 1280kg fast det är kanske de nyare? tänkte se hur mycket jag kan lätta den! så det vore kul att veta vad ni har lättat era, och vad ni gjort? ha dè |
| Ut med käringen, minus 55 kilo.......... | |
| Om jag kommer ihåg rätt så finns det några här på forumet som har en 318 E30 som de kör långlopp med och har kommit under 900kg. Men jag kan ha fel också! | |
|
Kane: 55 bara? :) Min lättar nog mer :p |
|
|
Man kan ju köra med lite soppa i tanken... =) Skämt åsido, men det handlar om vad man vill ha kvar i bilen. Man kan ju dumpa alla verktyg, reservhjul, 1:a hjälpen, stereo, högtalare, spolarvätska, baksäte, instrumentpanel, passagerarstol, dörrsidor, innertak, ljudisolering, mattor osv. Byt till lmfälgar om du inte har det. Skrapa bort underredsmassa. Leta upp huv, baklucka och skärmar i glas- eller kolfiber. Men ska man inte tävla med bilen så känns det kanske trist att vara av med en del av detta.... |
|
|
JMB Racing är nog farligt nära 900kg med sin Långloppa. Min gammla 318is vägde in på ca 950kg med relativt tung bur. Kolla www.jmbracing.nu "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
| Glömde säga att 950kg var med glasrutor och all kaross i plåt. | |
|
Vår bil väger ca 890kg utan bensin och förare just nu.. (I övrigt raceklar) Dvs under 1000kg raceklar med förare och full tank (Magnus bakom ratten då, inte jag :) |
|
|
Kanske skall förklara varför den väger så lite också: Kolfiberhuv (3,2kg - förstärkt plasthuv 5,2kg) Inga lyktor fram Ingen ljudisolering eller underredsmassa Plastrutor Lättad instrumentbräda "lättat elsystem" (Egentillverkat) Urkapad koffertlucka Lättade dörrar Saker som fortfarande är för tunga: Stötfångare av plåt fram + frontplåt (av plåt) Dörrarna Skärmarna är olättade och av plåt Koffertlucka Buren är dessutom inte av "cert" typ och är alltså byggda med de grova rören och alla stag. Går att få lättare med en certbur.. Vikt man kanske skulle kunna uppnå utan att det "syns" - Gissar på 870kg - sen blir det riktigt dyrt och riktigt svårt. Åker sista tävlingen för säsongen imorgon på Anderstorp, bor ni i närheten så kom och hälsa på! :D |
|
| Lätta så mycket fram du kan, för bak är bilen stenlätt redan när du tagit ur reservhjul och slutar tanka fullt. | |
|
Jag gör tvärtom, bil 1980kg, värmare 10kg, kompressor 35kg. Vad mer kan man slänga i, lustgas 6 kg?:) Mvh Asken |
|
| Sunki: Det gäller att hålla trim både på vagn- och muffpark.... | |
| Asken: Ironin i det hela är att man byter ut plasthuven mot en kolfiber dito för $$$$ (och sparar 2kg) sen åker man till McDonalds efteråt och käkar McFeast&Co med plusmeny... :D | |
| Speciellt om man åker med M20 i bilen, då blir den lätt framtung i raceskick. Mycket av den vikten man tar bort när man gör om en bil till racebil försvinner bak. Förra året (med tyngre front) så var bilen väldigt nervös i inbromsningen. Numera (iofs med R-däck) så är den väldigt stabil.. | |
|
"Fysisk" viktfördelning kan vara ett problem, ett stort sådant... Men detta kan (bör) man justera bort med hjälp av höjdändring samt olika fjäderhårdheter och stötdämparsättning. Grundregel: Man lätta det som går. Regel två: Man försöker kompencera upp för ev. ojämnhet i fördelningen. Går det då? Ja! Vissa saker behöver man även i en racebil. (I en gatbil brukar man tom ha mer saker kvar.) Mao; flytta batteriet, flytta stolen och ta med pedaler och förläng rattstången osv osv. Och kom då ihåg att om du flyttar en sak som väger tex 5 kg och sitter 1 meter framför bilens "center of gravity" till en plats 1 meter bakom CG har du totalt ändrat viktfördelningen 10 kg i nämda riktning. Tänk nu att vi flyttar den tyngsta pjäsen du har i bilen när du kör, dig själv(!) och du ser vad som händer... Ta man Johans massa och flyttar den ca 30 cm (vilket är fullt möjligt) så blir det märkbart...jag lovar... ;) Särskillt när vi beaktar "den dubbla effekten". Så "lätta fram" sköter sig automatiskt iom det Johan nämner med att det är där det finns mest att ta. Men man ska inte hoppa över bak för det! "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Ngn är trött... Bak, bak, bak är det den stora vikten försvinner... Iaf om man inte är allt för extrem... =) |
|
| AL: När vi skall åka riktigt fort så förflyttar vi vikten till depån :D | |
| Hur är det med fälgar då? Skiljer det nämnvärt mellan olika lm-fälgar? Går det att spara vikt i bromsar och hjulupphängning? | |
|
Det skiljer mycket mellan olika fälgar! Generellt brukar smidda fälgar, magnesiumfälger eller värmebehandlade fälgar vara bättre viktoptimerade än vanliga lättmetallfälgar. Vissa lättmetallfälger är faktiskt betydligt mycket tyngre än vanliga plåtfälgar! Dessutom brukar man väl säga att man räknar upp viktbesparingen i hjulupphänging/fälgar/däck med en faktor på fyra, eftersom det är ofjädrad vikt. Dvs ett kilos besparing där är lika effektivt som fyra kilos viktbesparing i ex karossen. Mvh |
|
|
Kan säga att om du skall ha bra racingfälgar till en E30 så kolla på Alpina-fälgar. De är sjukligt välbalanserade och väldigt lätta. Däckaren som däckade på mina 7x16" Alpinafälgar sa att det var de bästa fälgar han hade däckat på. |
|
| haglund2306: Samma gäller faktiskt för original BBS 15" - De är också väldigt välbalanserade och starka. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.