AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.732

M chassi sv standart

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej har sökt men hittar inte riktigt saklig svar.

Jag funderar på om en säg F10 som har standart chassi vad fjädrarna har för längd? kontra en bil med M chassi?
vet att M chassi bilarna är 15mm sänkt MEN är det själva chassit elelr fjädrarna som är lägre? Någon som vet.

Är lite inne på byta bil snart och det lutar åt en M550d om det blir av med EDC och den har ju trots M paket standart chassi pga EDC.

Tänkte om det är samma fjädrar på den och M chassi ? eller är fjädrarna som sänker M chassi bilen med 15mm?
mvh
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Fjädrarna och dämparna är en del av chassit. När fjädrarna är kortare så blir bilens höjd lägre. Bilar med M sportchassi har alltså kompaktare fjädrar som leder till att bilen blir lägre.

Kolla på realoem om artikelnummer är identiska eller inte gällande bil med EDC.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej har kollat på realoem men hittar inget info om fjädrarna.

Varför jag frågar är för att jag har EDC på min nuvarande bil som jag sänkte med Eibach fjädrar super snyggt men vart lite för lågt för min smak 25mm bak och 30mm fram.

Min tanke var om jag köper 550d med EDC och byter till M fjädrar sänker jag den då endast 15mm? Då skulle vara perfekt.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är fjädrarna som bilen "vilar på" och sportfjädrar är kortare och hårdare = lägre bil.

Sedan brukar nästan alltid seriösa biltillverkare ha stötdämpare som är kortare och hårdare till "sportchassit" för att matcha fjärdarnas längd och hårdhet.

Anledningen till att du inte ser någon information i ETK om fjädrarna är att det finns ett antal olika sådana och exakt fjäder för en specifik bil får man fram genom en "kalkylator" där bilens utrustningsalternativ (inklusive "chassi" som standard, sport, "dålig väg" etc. plus taklucka, automatlåda, dragkrok mm.) läggs in och sedan räknar datorn ut vilken fjäder som skall användas och dess art.nr.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Johan B, det låter extremt komplicerat. En bils vikt flexar ju mellan tjänstevikten till totalvikten vilket ofta är ett spann på 500 kg. Fjädrarna ska klara detta, så att räkna fram exakt belastning baserat på extrautrustningens extra kilogram här och där låter onödigt komplext och som en väldigt dyr och krångligt produktionslogistik.

Mer logiskt för mig låter att de har standard och sport fjädrar och kanske gör en ändring för exempelvis bilar med större (tyngre) motorer, samt att de byter ev. ut dem mot modifierade versioner baktill om dragkrok väljs till. Men att anpassa dem unikt om bilen har taklucka. Var har du fått den informationen ifrån?

Vad komplext det blir för verkstäderna att köpa reservdelar och laga en bil med de premisserna.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Låter iof logiskt att fjädrarna kan skilja beroende på utrustning osv. Men frågar kvarstår är M fjädrar kortare än standard?

Om jag tolkar Johans inlägg där så är svaret Ja
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Frågan om M fjädrar är kortare än vanliga är redan besvarad av oss båda och svaret är Ja.

Johan B påstår däremot att det finns ett antal olika (oklart hur många varianter) M sport fjädrar och skiljer då de i höjd eller bara i hårdhet?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Grelle, BMW kanske överarbetar det hela men de har en "Kalkylator" som tar hänsyn till bilens utrustningsnivå, bland annat växellåda, fyrhjulsdrift, taklucka, hifi-system, navigator etc. etc.
Utifrån "viktvärdet" som kalkyleras fram (görs av datorprogrammet) får man fram en fjäder som skall användas till den specifika bilen.
Jag vet inte exakt hur många fjäderalternativ som finns, men det finns ett gäng och varje fjäder har en färgmarkering som "kod".
Den brukar synas om man kikar efter den - brukar vara typ 2-3 cm breda färgmarkeringar.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, sportfjädrarna är kortare och hårdare.
Sportchassit är generellt ca 15 mm lägre än standardchassit.

Chassit för "dåliga vägar" är oftast lite högre och även hårdare än standardchassit.

Om det skiljer i längd på de olika fjäderalternativen som tar hänsyn till bilens utrustningsvikt, vet jag faktiskt inte men skulle tippa på att det bara är hårdheten.

Mvh
Johan B

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tolkade nog ditt första inlägg något fel. Att det skulle vara en unik fjäder per kombination som räknades fram läste jag då, men att det finns några kategorier som de väljer mellan finner jag rimligt. Men jag tror att det är ett begränsat och inte allt för stort antal.

Det blir ologiskt eftersom bilarnas last hela tiden varierar mer än detta hjälper att vara allt för noggrann med 40-50 kg om lasten kan slå 400-500kg.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Grelle, jo men det gäller väl väldigt mycket på bilen i så fall: lufttryck i däcken och hjulinställning t ex.

När det gäller det senare säger även BMW att bilen skall viktas upp med (om jag minns rätt) full tank, 75 kg på golvet vid förarplatsen, 75 kg på golvet vid passagerarplatsen fram, 75 kg i mitten på golvet i baksätet och 50 kg i mitten av bagaget, innan hjulinställningen görs...detta görs extremt sällan i verkligheten om du lämnar in bilen för hjulinställning!

BMW är kanske lite "anala" när det gäller fjädrarna då de har flera alternativ beroende på bilens utrustningsnivå.
När det gäller eftermarknadsfjädrar brukar det i bästa fall bara finnas två alternativ för standard- och sportchassi och det är om bilen har manuell eller automatlåda.

Mvh
Johan B

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Eftermarknad handlar ju inte bara om personer som vill sänka/ändra. Utan att auktoriserade verkstäder ska kunna byta fjädrar på en två år gammal bil och ska då kunna sätta på rätt originaldel.

Du har inte svarat på var du fått informationen ifrån.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Grelle, fråga BMW-verkstaden så får du se...! ;)

Med eftermarknadsdelar menar jag "icke-BMW-original" utan diverse märken, även Sachs mm.

Mvh
Johan B

Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
För er som tvivlar på Johan:
Länk
Logga in med
eu111111 / bmwetk1

Under Spec. reservdelssökning finns Fjädertabell
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.