AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
793

Bmw 330i instrument helt dött, säkring går sönder

Vk
8
Vkjell
Bmw 330i
Hejsan!
Har en 330i -06:a som instrumentpanelen lagt av på (belysning, alla mätare, rubbet)
Kollade säkringen (5A) och den var trasig, och när jag sätter i en ny så bränner den direkt.
Tänkte kolla om detta hänt någon annan? Och vad åtgärden kan vara isåfall?

Mvh
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
På min gamla E36 så gick säkringarna till både instrumentpanelen och bakljuset när jag la i backen. Det gjorde mig perplex så klart, men svaret var att kablarna till detta alla gick parallellt i kabelstammen till bakluckan och när backen lades i så gick en ström och då slogs säkringarna ut då kablarna hade blivit slitna i kabelstammen och isoleringen på varje kabel var borta.

Säger inte att det är samma sak på E90, men kanske?
Vk
8
Vkjell
Bmw 330i
Tack för svar, ska kolla detta lite närmare, känns som att dt mkt väl kan vara kabelbrott/slitna kablar som är problemet.

Vart i kabelstammen var det du hade bekymmer?

Mvh
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag hade bekymret i den del som benämns som 1 på denna bild. Länk

Den skar jag upp och inuti var isoleringen bort på 3 kablar.
Vk
8
Vkjell
Bmw 330i
Problem solved!

Testade lite olika varianter först:
-Bara byta säkring = säkringengick sönder med en gång
-Testade koppla ur batteriet och byta säkring = säkringen pajjade direkt när jag kopplade på ström igen
-Gick över kablar och kollade efter synliga skador = hittade inget som såg/verkade slitet

Sen testade jag att skruva ur och koppla ur kontakten till instrumenthuset, bytte säkring och kopplade in det igen och vips så funkar det!
Så svårare än så var det inte, så är det någon som har liknande problem så testa detta.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.