AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.537

Ställa av bilen på vintern

pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Kanske någon vänlig själ kan hjälpa mig, kanske en underlig fråga men jag har dålig koll...

Jag tänkte inte köra med min bil nu under vinterhalvåret. Bilen ska jag vinterförvara i vårt garage.

Hur gör jag med avställning ? Ska jag bara ha garageförsäkring ? Den är ganska ny ( 2018 ) så jag har bara halvförsäkring då motorgaranti osv tar den andra delen.

Ge mig lite tips ni som kan :)

TACK !
Hej,

Jag ställer av min bil under vinterhalvåret. Försäkringsbolaget, If, noterar detta med någon sorts automatik (alla f-bolag "pratar" väl konstant med Transportstyrelsen) och ger bilen automatiskt en garageföräkring som löper tills jag ställer på bilen igen, då försäkringen lika automatiskt återgår till den typ jag hade innan. Fungerar hur bra som helst.

Använd bara Transportstyrelsens app, så kan det inte bli enklare.

/Lennart
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur står bilen under avställning? Eget villagarage eller delat garage?
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
tack lenwib !

Grelle jag har den i hemma garage. En vanlig villa med eget garage.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Pellepirat: Du får automatiskt det som kallas garageförsäkring när du ställer av bilen, oavsett vilken bolag du har - om du inte mot förmodan har någon entusiastförsäkring som i vissa fall inte är avställningsbar.

Det spelar dock ingen roll vad du kallar den - om du kallar den garageförsäkring eller avställningsförsäkring och oavsett vad du nu väljer att kalla den så måste du inte ha bilen ståendes i garage bara för att du kallar den garageförsäkring.

Det är en allmänt utbredd missuppfattning att delar av försäkringen bortfaller men det är fel, vissa av momenten blir på sin höjd begränsade. Bilen kan ju fortfarande blir stulen eller brinna upp när den är avställd, och du kan likafullt drabbas av skadegörelse på bilen och du skulle ju knappast vilja ha en garageförsäkring som inte täcker något, eller hur? Inte ens trafikförsäkringen bortfaller; teoretiskt sett så skulle bilen komma i rullning och köra över grannens ungar, eller hur?

Att försäkringen för en avställd bil sjunker till nästan gratis beror bara på att risken för att någon av dessa skadehändelser skall inträffa blir väldigt mycket lägre. Om du betalar 10.000 kr/år för din bilförsäkring så skulle jag tippa att du kanske har 1500-2000 i garageförsäkring. Det kan dock bolagets kundtjänst svara på.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
tusen tack Alex !

Jag skickar ett mejl till LF för att dubbelkolla så allt är i ordning inför avställningen.

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Som Alex skriver, när du ställer av bilen så går det automatiskt en signal till ditt f-bolag som ändrar till "garageförsäkring" eller vad deras marknadsavdelning hittat på :-)

DU behöver inte göra ett skvatt mer. Skulle det mot förmodan hända nåt med bilen under vintern så är den på alla sätt försäkrad utom just då de skador som kan uppstå när bilen brukas i trafiken.

Har gjort så här sedan 2004 och det har aldrig varit några som helst problem. Har iofs heller aldrig haft någon form av incident under avställningen som föranlett kontakt med mitt f-bolag.

Tvätta, ställ in, ställ av och koppla på en batteriladdare av bättre snitt, KLART!

Niklas

Fransosen
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
super !

Jag fick samma svar som ni ger via LF.

Nu ska det tvättas osv innan den ställs av :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.