|
|
|
|---|---|
|
Hej, är det någon som vet vad detta däckslitage beror på? Länk Körde punka via samma slitage på mina 20" Åkte & gjorde en hjulinställning, gubben sa att det inte var något som stod fel.. Satte på mina orginal fälgar med slitna däck & körde punka på samma sätt. Trodde att det berodde på att dom redan var sliten & ännu mer sliten på insida. Köpte 4 nya däck till orginalfälgarna vid midsommar och högerbak ser ut som på bilden 😑 Är det någon som vet vad det kan bero på? Dämpare bak? Ledlager? Tack på förhud | |
| Är bilen original i chassit eller sänkt etc? Hur långt har du kört med däcken? | |
| Hur långt har din bil gått? Vilken motor? | |
|
320d 21k mil Orginal M-sport chassie Däcken på bilden har gått ca 800mil |
|
| Kan det vara fjädrarna som inte håller måttet längre och att karossen då slår ner på däcket vid ojämnheter? Syns det tydligt i hjulhuset att det tagit i? Hör du ibland i kurvor med lastad bil att det skrapar i? | |
|
Något sånt var jag inne på också! Att det var därför det blev punka på 20"Arna, men det syns inget i skärmen vilket det borde ha gjort.. Plus att jag inte har hört att den tar i.. Ingen vet vad det beror på, blir tokig |
|
| Kan du lägga upp en bild på bilen så vi får se hur däcket står? Ta i lite olika vinklar med fokus på bakhjulet i fråga. | |
|
Vad är det för däck och vilket lufttryck kör du med? Fälgar? Inpressningsmått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...glömde: Värden från hjulinställningen? Då främst: Toe och Camber bak. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hur yrkesskicklig är din däckgubbe? Känns som läge för en 2nd opinion. |
|
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Enkelt! Flärpa upp en bild på protokollet så ser vi alla här alla värden svart på vitt (fast jag skulle gissa på att alla värden ligger inom gränsvärdena så det är nog något mindre uppenbart som spökar)! Jag bjuder på senaste protokollet på min E30 :-) Länk |
|
Kör med samma däck & däcktryck som på vänster på sidan 😉 Nej men jag har ju kört samma slitage på 3 olika däck, däcktrycket som är nu är det gummiverkstaden tröck i. Det är inte han jag köper däck av som gjorde inställningen, utan jag åkte till just framvagnsspeciallisten för att han har ett bra rykte & har hållt på med sånt i säkert 30+år.. Ligger borta på jobb tills på fredag, då fixar jag bilder & protokoll! Tack för att ni tar er tid! |
|
|
Vilket tryck har däckverkstaden när de monterat däcken? Generellt har däckverkstäder en förkärlek till att trycka i väldigt högt tryck i däcken i förhållande till vad bil- och däcktillverkarna rekommenderar. Har man problem med din slitagebild kan man misstänka att du har rätt mycket cambervinkel i kombination med att trycket är för högt och däcket blir då för stumt och formar sig inte tillräckligt mot vägbanan och därmed slits insidan hårt...kan vara en fördel med lite lägre tryck som ger en mer följsam däckstomme. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Man kanske ska påpeka att höger bakdäck slits hårdast på en bakhjulsdriven bil då mest kraft går till det hjulet. Hur ofta roterar du däckens placering? Hur slits vänster bakdäck? Är slitagebilden likadan som för höger sida? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Faaan, vänster är också slitet! Lite mindre, men det har slitits! Nu känns det som att det är bakdämparna trots allt ☺️ | |
| Slitna länkarmsbussningar kan man misstänka också. | |
|
Däcktrycket var 2,5 bak Lite bilder Länk Länk Hjulinställning protokoll Länk Lastar jag folk i bilen så känns den faktiskt tung bak, slår typ igenom.. Det Känns som pappas både -09 320d xdrive standardfjädring & -05 325i med M-sportfjädring är fräschare |
|
| Ba skrota | |
| Haha, ja jag står i valet & kvalet om jag orkar hålla på mer, eller är bra ba byta en den till en 4-serie | |
|
Hehe skoja bara, det kan drygt sånt där. Börja byta ut massa delar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.