AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.183

flera elektriska fel E61 07

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Gav mig på att byta kupéfläkten för en tid sedan. Rev ned konsol mot instrumentbrädan och den vid växelspaken. Bytte fläkten och motståndet och satte ihop nästan allt igen. Inget fungerade. Ingen fläkt eller styrningen av fläkten. Elstyrningen av stolarna hade lagt av. Knappen till varningsblinkerserna hade lagt av. Modulen längst ned med stolsvärme, backvarnare och antisladd hade lagt av. (gick igenom besiktningen med dessa fel och delar av instrumentpanelen borta märkligt nog...)

Eftersom det är hundbilen som används dagligen var jag tvungen att att sätta ihop det mesta så gott det gick och använda den. Nu har jag en ledig helg och satte mig att titta på eländet. Rev ned där fram och släppte på alla kontaktstycken. Upptäckte då att ett kontaktstycke passar både till AC-fläktmodulen och till modulen längst ned. Bytte plats på dessa och minsann - fläkt och AC hoppar igång!

Men fortfarande fungerar inte varningsblinkers eller elstolarna - men byter man nyckel ändrar sig inställningen av stolarna! Nu är också info-skärmen död, den funkade innan. Det finns en kontakt med två kablar över. Den passar ingenstans och jag gissar att den är till för någon funktion som inte bilen är utrustad med. Idag havererade min bärbara såklart så jag kan inte kolla felkoder.

Kollade säkringar i morse och alla såg bra ut. Håller på och laddar batteriet. Men vi har kört Lund-Stockholm ToR sedan detta hände och batteriet borde vara laddat.

Vad kan det vara för fel jag råkat ut för? Var börjar man?

Matthias

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
bilen: en 530dT; VIN CP35584

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jadu var det inte fel innan du rev med den så här du missat nått vid uppsättningen. Böt evaporator på en E61a för ett par år sedan gäller att märka på kablaget.ordentligt.när det ska rivas ur hela värmepaketet

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
tack hasso

Nej, allt utom fläkten fungerade innan jag rev ned.

Har nu hittat platsen för den kontakten som var ensam, satt uppe vi fläktutblåset, en sorts kännare.

Har gått igenom allt i huvudet och sett Nissens instruktionsfilm.

. Kan inte se var styrningen av elstolarna kommer in här.

Fel som kvarstår: styrning av elstolar och elratt fungerar inte. Men när man byter nyckel ställer stolarna om sig. varningsblinkers fungerar inte heller.

Kan en modul som styr stolarna ha gått sönder? Någon som vet var den sitter?

Matthias

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du har missat nån kontakt nånstans. Åtminstone till varningsblinkers.
Ska inte vara några över vad jag vet. Den jag rev var tungrustad
///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Återkoppling:

tog mig äntligen tid för detta mycket knepiga fel

rev ned nästan allt igen

misstänkte en koppling med tjocka kablar (mycket ström?) som sitter under askfatet, den hade jag inte dubbelkollat - men nix, den satt som de skulle

Alla kablar där där de skulle. däremot kanske en tjocka kabelstam kommit ikläm mot det tjocka röret som sitter tvärs över bilen

hur som helst, satte ihop allt och nu fungerar det men jag begriper inte vad som varit fel. är det glapp i någon kabel kan man dessvärre vänta sig fel igen?

Matthias

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.