AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.002

Kod Engine-DME Motor Electronics MS43

w1
20
w107
330i -03
Mercedes SL -72
Audi RS6
Som rubriken ! När jag kör ett test med motorn igång så får jag ett fel (Engine-DME Motor Electronics MS43)

När jag gör testen med tändning på så blir det inga felkoder. Någon som kan förklara ?

330i -03

Mvh Janne

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för felkod?

Vad felsöker du med?

Är batteriet fräscht och/eller har du strömförsörjning/laddning av batteriet vid felsökning?

Upplever du några problem med bilen?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
w1
20
w107
330i -03
Mercedes SL -72
Audi RS6
Tack för svar...

Jag får ingen felkod, bara Engine-DME Motor Electronics ms43 fel1

Jag felsöker med en Vident iAuto710

Batteriet är fräscht, laddar bra och bilen går kanonbra, lite låg tomgång så oljelampan blinkar ibland.

Det kanske ska tilläggas att jag bytt termostat för motor, termostat för växellåda (aut), elektrisk kylfläkt, samt tempgivare för kylfläkten, oljetryckgivare, oljenivågivare. Jag vet inte om jag hade felet före jag bytte allt.

Mvh Janne

Länk

MS43 är tydligen den us-amerikanska beteckningen på M54. Tydligen har man i USA till den motorn en annan version av DME(-mjukvara) så ett annat diagnosinstrument, anpassat till de europeiska modellerna, borde kunna ge mer information.

Då antar jag förstås, att det här handlar om en europeisk bil.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer att både Siemens MS43 och MS45 motorstyrsystem användes till M54-motorn.

Här i Europa (mig veterligen iallafall) fick aldrig E46/E39 en M54-motor med motorstyrsystemet MS45, denna kombination kunde man bara hitta i E60, E61, E83 och E85.

Man bytte alltså inte motorstyrsystem i E46/E39 när man gick från M54 MK1 (blockformade tändspolar) till M54 MK2 (pennformade tändspolar).

Så det är helt korrekt att det sitter Siemens MS43 motorstyrsystem i din E46 330i -03.

Om du syftar på felkod som läses ut ur motorstyrningens felkodsminne så vill jag minnas felkod 0x01 betyder "ignition coil cylinder #2", men är något osäker på detta. Och det verkar vara väldigt otydligt vad diagnostikverktyget faktiskt menar med "fel1".

Känns som problemet mer är hur diagnostikverktyget fungerar och ska tolkas än själva bilen.
w1
20
w107
330i -03
Mercedes SL -72
Audi RS6
Tack för era kompetenta välformulerade svar och info... Jag tror själv inte att det är något fel på motorn utan helt enkelt handhavandefel av diagnostikverktyget eller att detta enkla diagnostikverktyg inte kan läsa alla bilar. Det är mitt första diagnostikverktyg.

Mvh Janne

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, jag misstänker också att det mer är något kring verktyget.

Men Vident iAuto710 verkar ju iallafall vara en någorlunda entry tier diagnostikverktyg.

@w107 : Men står det verkligen "fel1"? Låter osannolikt att detta verktyg skulle ha svenska som språkoption.

Deras loggo är förresten vansinnigt lik Svenska Spel's :-)

@w107 : Går du in i "OBDII" applikationen eller "Scan" applikationen (från huvudmenyn) när du gör felsökningen? Eller gör du vehicle identification och sedan dyker en meny med "Auto Scan / Control Unit" upp?

Jag tolkade följande "Engine-DME Motor Electronics ms43 fel1" att du scannat automatiskt efter felkoder och att ovan nämnda text är en summering som är uppdelad i tre kolumner:
| Module | Verdict | Count |
Module är "Engine-DME Motor Electronics ms43"
Verdict är "fel"
Count är "1"
Man borde sedan kunna välja modul och trycka Display DTC för att se felen.
w1
20
w107
330i -03
Mercedes SL -72
Audi RS6
Tack för svar BMW-slangen ... Då jag i skrivande stund inte är hemma har jag svårt att exakt svara på hur jag gjorde, men om jag inte minns fel så gick jag in på Scan och sedan på Auto Scan, precis som du skriver.

Jag ska göra en Scan i helgen när jag kommer hem.

Trot om du vill men mycket är på svenska (Vident iAuto710) Den kan franska, tyska, spanska mm mm mm mm mm mmmmmmmm. Jag gillar den. Ska bara lära mig lite mera om handhavandet.

Jag tackar verkligen för ditt logiska svar.

Mvh Janne

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.