AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
778

Ventilkåpspackning - vad gör den?

Bi
3
BimmerKodden
BMW E46 320i 2000
Hej!
Jag har en BMW e46 som jag nyss bytt ventilkåpspackning på. Det gick som planerat och det var väldigt enkelt trots att jag ALDRIG mekat bil förr då detta är min första.

Däremot är jag väldigt intresserad utav bilar och framför allt mig egen och vill lära mig mer om den. Därför frågar jag - Vad gör en ventilkåpspackning? och när vi ändå är igång, vad gör en topplockspackning? Hur? Varför? Var? (osv. ni fattar)

(Jag har letat efter en tråd som denna och googlat runt på nätet men inte hittat något som har gett mig tillräckligt med info. Ge mig gärna så mycket info ni sitter på som möjligt så jag gärna vill lära mig massor.)

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
oj, stor fråga

en enkel början, snart kommer längre utläggningar gissar jag

en motor (eller egentligen alla 'maskiner' som innehåller vätska eller gas under visst tryck) är nästan alltid tillverkade i flera delar. För att vätskan eller gasen inte skall läcka ut används en packning mellan delarna. På en bil finns packningar i många av motorns delar - allt från växellåda-motor till kylsystem och bromssystem. Ofta O-ringar, men tätande packningar kan se ut på många sätt. I motorns stora delar finns packningar längst ned (oljetråget), i mitten (mot topplocket) och längst upp (ventilkåpan), bakåt (mot växellådan) och framåt (mot kylsystemet).

Matthias

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
+1 på Mattias. En bra förklaring. Det enda som kanske behöver tilläggas är kanske att behovet att täta komponenter med packningar är att hittills har ingen tillverkat komponenter med 0 mm i felmarginal, alltså variationer i storlek, mått och specifikationer.

Den dagen vi lär oss göra det så kommer kanske behovet av packningar att försvinna.

Bimmerkodden: Om du vill lära dig att meka så är en sexcylindrig E46 en bra bil att öva på. Dels är den rätt lättmekad, och du kommer dessutom få tillfällen att öva dig på eftersom det kommer att behövas med jämna mellanrum på en 19 år gammal bil. Dessutom är det ju rätt bra jobbat att börja med ventilkåpspackningen. De flesta av oss började med någon slumpmässigt utvald skruv någonstans bara. Grattis! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.