AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.430

E60 köpråd, vad bör jag kika efter? (Första gången BMW)

Tjena!

Har funderat länge nu och kommit fram till att jag ska göra mig av med min vw passat och köpa mig en bmw. Men jag skulle behöva lite tips om vad jag bör se upp med, om där är någon specifik motor som är extra jobbig att ha att göra med och om någon utrustning nästan är ett måste?

Har kollat på t ex
Länk
Visa användare
2.333
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Välkommen!

Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
:-)

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Annan video på samma tema :-)

Länk
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Några korta:

jag tycker E61/61 generellt är en bra bil. Även idag. Bekväm, kul att köra, som en BMW skall vara. Jag tycker den sitter ihop bra. Inte mycket rost. Motorerna är generellt sett trevliga, men några modeller har (som flera andra märken) typfel.

Välj bort taklucka, el-dragkrok och x-Drive om det går så undviker du några typfel.

Jag har två långmilare som fortfarande går att köra långresor mycket bekvämt med. Sitter ihop mycket bra.

Matthias

el
131
elwe82
520d x-drive G31, 2019
Har haft en e61 som jag körde fram till 32 000 mil.
På resans gång har jag bytt yttre styrleder 2X, startmotor, framhjulslager, kablage till bakluckan, ett glödstift samt div slitdetaljer som belägg, slitagevarnare, skivor och backar.
Det var en 530 d och den motorn är fantastisk.
Ganska bränslesnål på längre resor, men tar mer inne i städer.
Za
11
Zaulan
520D -11
Hej,

Jag körde en 525d LCI -08 sålde den fullt fungerande vid 40 000 mil. Gick så bra!

Jag är lång så jag valde en E61 med komfortstolar med kyla och det är såå bra stolar. Panoramataket, automat, stora navi med stora stereon är kanon att dunka musik med. V6an var mycket bra, 0,67 körde jag på till vardags trots 250 HK och 520NM (optimerad). Min var tyskimport = ingen rost.

Problem jag hade var partikelfilter blir fullt, det rengjorde jag tills jag tog bort det, drivaxlar fick bytas och så gick det åt mycket bromskivor. Hade en del problem med vibrationer vid bromsning, bytte även alla länkarmar i framvagnen men det gav inte så mycket.

Si
51
Silwer72
BMW E61 525i 3.0 LCI 2007
V6 var det en Merca alltså?

De där oanoramataken är fina, men med tiden vet man aldrig hur de blir tycker jag, de är ju bara ett lyxtillbehör utan så viktig funktion.

Komfortstolarna ör verklugen bra, sportstolarna inget för en sån här bil, hellre standard isf imo.

525d är lite klen tycker jag, 530d är mer kraft utan att bli för mycket.

Iofs ger den inte mer effekt ön du fick ur, men den gör det från början utan chip.

Dieselrovorna är bra, men det här landet har nån form av fobi för diesel så det är dyrare än bensin.
Förbud hit ch dit av folk som tror diesel är som på 80talet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.