|
|
|
|---|---|
|
Läser i manualen [BMW 3 Series, Service Manual BentleyPublishers No:B310] till min E93 med N54 motor att det är aluminium bultar som bla. styrservopumpen sitter monter med och att dessa ska kasseras efter demontering, vilket låter troligt då dom antagligen sträcks vid montering. Då jag skruvade loss kvarvarande bultar slog mig tanken att testa dessa med en magnet vilken då sög sig fast!!! Några väl valda ord flög genom mitt huvud om serviceverkstäder som repar efter eget huvud och snålar på originaldelar!!! Men så slog det mig att testa samma sak på de nya bultarna vilka levererades av BMW, nu med samma resultat!!!! Så vad är det som gäller egentligen/står det fel i manualen, ska det vara aluminiumbultar eller inte (även BMW påstod att det så skulle vara) och vilket moment ska dessa dras med (Gissar om det är stål spelar det inte lika stor roll även om man inte vill dra sönder gängarna i aluminiumblocket) Någon som vet? ----------- Joakim E | |
|
Hej, En vän med stor erfarenhet: "Aluminium" handlar nästan alltid om legeringar och av sådana finns det hur många som helst, alltid med hemlig sammansättning. Men bl a järn, kobolt och nickel är möjliga kamrater, så förekomst av en viss magnetism är alltså möjlig. En googling ledde mig till den här tråden. Sammanfattningsvis säger det nedan citerade inlägget, att vissa motorblock är gjorda i magnesium. För att minska korrosion används därför aluminiumbultar, som är bättre än t ex (galvat) stål. Länk "Steel and aluminum combination is not very galvanic. That combination is used all over the cars, most things are cast aluminum fastened with steel fasteners (zinc plated usually). The aluminum bolt usage on E90 engines is because the N52 engine block is magnesium alloy jacket for weight reduction. Magnesium is one of the most reactive metals. Aluminum bolts is less reactive to magnesium than steel, so they used aluminum bolts wherever it goes into the engine block. The engine head for instance is aluminum so valve cover bolts are steel (on plastic valve cover ones, metal valve cover N52's have magnesium valve cover so their valve cover bolts are also aluminum to protect the cover) The oil filter housing bolts are steel also because they bolt on to the aluminum head. The N54 and N55 has aluminum block. For things like alternator bolts, oil pan bolts, BMW looks like to make things simple decided to keep single part numbers for all same engines of E90 on those common parts. So the alternator bolts, oil pan bolts are all aluminum regardless it is for N52 or N54/55. N54/55 can use steel bolts there, as already mentioned above by some other posts." /Lennart |
|
|
Här har du instruktioner inkl vilket moment du ska dra bultarna med: Länk Här har du delarna: Länk Ingenstans står det att det ska vara aluminiumbultar. I de fall det är alu står det tydligt både i newtis och på realoem eftersom det ju är engångsbultar då. Jag misstänker att dessa stålbultar är gjorda i en magnesiumvänlig legering. De finns på fler ställen där man trodde det skulle vara aluminium, märkte det själv när jag bytte min n53 motor. Det är förmodligen bara på hårt belastade punkter dessa finns. |
|
|
Vikten är ett enkelt sätt att identifiera materialet eftersom aluminiums densitet bara är en tredjedel mot stål. En M8 bult i aluminium upplevs viktmässigt som en M5 i stål. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.