AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.183

120i ca 1.250 mil med motorhaveri - är det mitt eller verkstädernas fel?

ej
7
ej3p
120i -09
Hej!

Jag kör en BMW 120i -09 och har det senaste året varit på en resa genom verkstäder med motorhaveri som slutdestination och jag undrar hur jag, med bilen inlämnad på verkstad 3 gånger, kan stå som skyldig i dramat.

För det första lär jag understryka att jag har ingen vidare koll på bilar överhuvudtaget utan lämnar alltid ifrån mig bilen på autkoriserad verkstad om något skulle ske.

Hela kalaset påbörjades redan förra året i mitten på augusti, då stod bilen i ett garage som det tändes eld på. Bilen i fråga stod långt ifrån den brinnande bilen och själva elden och bilen bergades till verkstad nr. 1 (ej auktoriserad men den enda försäkringsbolaget erbjöd om jag inte ville vänta i 5 månader). Då bilen stod så pass långt ifrån elden bytes enbart filter och en rekond utfördes. Jag hämtar ut bilen någon gång i september när allt är klart och märker direkt att den inte går som den gjorde innan, den går lite segt och knackigt men jag tänkte inte så mycket mer på det, jag tänkte att jag bara var ovan att köra den. Nästa gång jag kör bilen går den ned i limp mode och mina aningar besannas så jag startar om bilen och som tur är är den ur limp mode då och jag kör den till verkstad nr.1 och frågar hur och varför den går som den gör. Försäkringskassan kopplas in och jag får svaret att "det är en gammal bil och vi kan inte koppla problemen med branden" vilket med andra ord betydde att de inte tänkte göra något och jag skulle själv få stå för reparation av vad det nu var. Jag frågar då på verkstad nr. 1 om de kan göra en felsökning och de hittar en massa felkoder som de släcker och säger åt mig att köra en lite längre sträcka för att kolla om de tänds igen. Sagt och gjort återkommer jag efter ca en vecka då bilen inte känns bättre och verkstad nr. 1 gör felsökning igen och säger då åt mig att lämna in bilen på service. Jag kör hem den och ställer i garaget under vintern då jag dels behövde spara pengar och inte kör något under vintertid. All kostnad här täcktes av försäkringsbolaget och jag behövde bara betala 3500 i självrisk

April kommer och jag lämnar in bilen på en auktoriserad verkstad (verkstad nr. 2) för dels en tidig service (skulle servas i i mitten på maj om jag inte minns fel) samt felsökning och reparation på vad som kan vara fel. Verkstad nr.2 tar in bilen och kollar på vad som kan tänkas vara fel och kommer fram till att det bl.a. är magnetventilen det är fel på samt något annat jag inte kommer ihåg namnet på nu. Sagt och gjort byter de ut delarna och säger något i stil med "bilen går bra nu, men skulle du få några problem efter du kört ett tag så får du komma tillbaka". Jag lämnar verkstad nr. 2 med en räkning på 13000:- för service och reparation.

Semestern kommer och så gör även lite streckkörning. Under våren har jag pendlat ett fåtal gånger mellan Norrköping-Borlänge och vice versa och kört stadskörning utan några komplikationer. Jag tar bilen och åker norrut då min tanke är att jag ska till Lofoten med den fördömda bilen, vilket jag inser i Sundsvall var en dum idé då den vid avfarten till hamburgerhaket börjar låta som det är någon plastbit som slår i motorn (tänk buntband man fäst vid cykeldäcket ungefär) och jag dirigerar direkt om till verkstad nr. 3 (autktoriserad). Väl där lämnar jag bilen och tar hyrbil. Jag får en uppskattad tid på 2-4 veckor beroende på hur mycket annat de får in etc.

Väl hemma går samtalen ofta och mycket mellan mig och verkstad nr. 3 för efter lite strul kommer de fram att kamkedjan är slut och de ska byta ut den för ca 14300:- vilket jag samtycker till. När jag ringer och kollar hur det gått 2 dagar innan de sagt att den ska vara klar får jag till svar att "nej din bil ser ut att bli klar först kanske i november, december eller januari då delarna vi väntar på inte börjat tillverkas än" och de erbjuder mig en lite billigare variant, fortfarande BMW original, men en som har sämre kvalitet + att jag ska få betala 2500:- mer för denna, vilket jag säger nej till och att jag ska vänta. Veckan därpå ringer de igen och säger att det står för den extra kostnaden av den sämre delen då de vill ha bort min bil så snart som möjligt. Innan svar hinner ges säger det att de även saknas plastskenor från kamkedjan (om jag kommer ihåg vad de sa korrekt, då jag inte är insatt har jag lite svårt att minnas de exakta benämningarna) och säger att dem rekommenderar ett byte av oljetråg, vilket är en till kostnad på 10000:-. Detta säger jag nej till i samråd med en kunnig vän, utan att det ska rengöra den befintliga och får istället kostnaden 4700:- för det.
Nästa vecka kommer och vi har nu kommit till idag. Jag får ett samtal där de säger att hela motorn är helt slut och att motorn måste bytas ut, detta pga att kamkedjan gått sönder för länge sedan och att den kanske bara har ett 10-tal mil kvar att gå innan allt rasar fullständigt. Detta tycker jag är underligt då jag ändå lämnat in bilen så fort det är något fel och dylikt, samt att den var på verkstad nr. 2 bara 3 månader innan detta...

Nu står verkstad nr. 3 och väntar på mitt beslut och jag har ingen aning om vad eller hur jag ska göra med någonting? Jag känner att givetvis vill få bilen lagad osv men jag vill inte heller lägga mer pengar på något jag trott ska vara hittat och åtgärdat vid tidigare reperationer. Har ni några tips på hur jag ska göra?

Jag ber om ursäkt för ett långt inlägg men jag vill lägga alla kort på bordet.
Jag skulle uppskatta alla former utav svar.
Tack på förhand!
/Emil
bl
2.294
blixten
325i -88
Jag tycker att du skall ta kontakt med företaget Motornord som ligger i Sundsvall och berätta för dem om ditt problem och fråga om de kan hjälpa dig. Det finns ingen anledning att låta den nuvarande verkstaden göra jobbet då de endast verkar vilja plocka dig på så mycket pengar som möjligt!!! Hur långt har bilen gått?

Det är inte helt ovanligt att verkstäder ibland försöker lura folk som inte är så kunniga att ditten och datten behöver bytas vilket inte stämmer.
+1 på blixten.

Det är inte första gången jag läser om ett raggande/bekvämt/totalt felaktigt verkstadsutlåtande "motorn slut".

Är det dessutom som du säger, att du "inte kan något, utan bara kör", lyser det nog igenom när du konsulterar. Och då har nog en del svårt att hålla sig.

/Lennart
ej
7
ej3p
120i -09
Hej blixten och lenwib och tack för svar!

Bilen i fråga har gått ca 12.500 och inte 1.250 som jag råkade skriva i rubriken...

Jag ska definitivt höra av mig till dem. Det lite oroväckande verkstad nr. 3 i Sundsvall även sa var att det kommer rök ur motorn när man startar den, något som definitivt inte hände innan jag lämnade in den (körde trots allt 53 mil i sträck innan jag lämnade in den).

Jag ska konsultera med dem så återkommer jag med vad dem har att säga. :)
Kanske inte fortsätta att fråga eller be om råd. Hellre klart säga att du vill ha en "second opinion" och ta bilen till blixtens förslag. Utan diskussion.

/Lennart
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ej3p: Vad är det du vill ha hjälp med?

1:Hur du ska lösa problemet med en bil som trilskas? Eller...

2: Vill du ha hjälp med att hitta argument för att det är någon av verkstäderna 1-3:s eller försäkringsbolagets fel och att det är någon av dem som skall betala alla reparationer?
ej
7
ej3p
120i -09
Hej AlexanderK!

Det jag vill ha hjälp med är egentligen att veta vilka rättigheter /skyldigheter verkstäder har, vilket i sin tur mynnar i fråga nr. 2 - att hitta argument för att verkstäderna borde hittat felet innan bilen blev i det skick den är i. OCh till råga på allt fakturera mig 19000 för kamkedjebyte och oljetrågsrensning innan de märker att motorn är trasig.

Allt gott!
/Emil
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Hur långt har bilen gått ?
Att det inte skulle finnas reservdelar låter väldigt knepigt, Offererade en 08 320 förra veckan var ingen brist hos ABR som är en stor grossist på reservdelar. Är ju nästan en dags extra jobba att skruva ned tråget framvagnen måste släppas ned en bit mm. Sen ska man byta oljepumpskedjan också. Brukar var söndertuggade smulor av plastskenorna i tråget som sätter igen silen i oljepumpen. Kedjor och skenor byte man på en dag ca. Material med packningar olja och filter brukar ligga på runt 6-7 tusen ink moms.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
84
235
84jr0
523iA Touring M-sport -11
Med den bakgrunden du beskriver så kan man inte klandra varken verkstad 1 eller 2 och dina problem med bilen har nog inget med branden att göra heller. Verkstäder felsöker på felkoder och symptom som du beskriver för de de gör inte så mycket proaktivt. Med tanke på att du kört bilen ett tag innan den gick sönder tyder på du haft otur senaste gången och nu är något fel på den. Om du misstror verkstaden så ta den till en annan verkstad för second opinion men vad som än händer lär du behöva betala reparation ur egen ficka, det är den bittra sanningen med den bakgrunden du skrivit.

ej
7
ej3p
120i -09
Hej igen! Tänkte köra en liten uppdatering i ärendet.

Nu har jag varit i kontakt med verkstad nr. 2 (den verkstaden som servade och reparerade bilen) om att få en kopia på kvitto etc då originalet ligger i bilen i Sundsvall. Jag öglade igenom originalkvittot lite snabbt när jag fick det, men med mina noll erfarenhet inom bilar såg jag mest ut som ett frågetecken när jag läste igenom det och antog helt enkelt att dem åtgärdat allt som var fel.

Vid granskning av kvitton idag, nu när jag läst på mig om felet på bilen, ser jag att det dem bytte var utloppsmagnetventil samt kamaxelsensor. Det som även syns är deras kommentar efter utfört arbete, vilket är följande:
"Efter åtgärder går bil bra men lägger felkod på kamkedja".
Med andra ord visste dem om detta fel men åtgärdade/tittade inte upp det och sa heller ingenting om detta till mig (förutom kommentare i kvittot då). Så i dagsläget ska vi reda ut detta innan vi flyttar bilen från den verkstad den står hos idag (nr. 3) och fortsätter jakten på ett mindre dyrbart resultat i det hela. :-)

Tack så länge!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Under 20 tusen är ett bra pris för byte av kedjor skenor och rengöring av tråg olja filter packningar mm.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Pe
85
Peter2meter
528i 2011
325i cab 1989
För att svara på din ursprungsfråga: Det är nog varken ditt eller verkstädernas fel. Snarare BMWs fel som byggt en dålig motor som bara håller 12.500 mil innan den får allvarliga problem.
Om du söker i forumet hittar du fler som råkat ut för kamkedjeproblem på den motor du har - n43. Det står till och med omnämnt på wikipedia: Länk
"The N43 suffered various problems in service - breakage of the cam chain plastic guides leading to oil starvation as the debris blocked the oil strainer".
bl
2.294
blixten
325i -88
Nu är det ju så här att olika verkstäder tar olika betalt för att utföra reparationer på en bil. BMW ligger väl numera på en debitering runt 2000 kr i timman, vilket innebär att minsta lilla åtgärd kan kosta 2000 spänn. Det innebär att en åtgärd som BMW tar 20 000 kr för kan kosta mindre än 10 000 kr någon annanstans.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.