AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
566

Första Bil. BMW 316i compact -99

Har börjat leta runt efter en passande första bil och hittade en svart 316i compact från 99 (manuell). Har inte särskilt mycket erfarenhet med BMW eller bilar överhuvudtaget men skulle uppskatta lite input från någon som kan. Enligt säljarna har den gått 8600 mil och de vill ha 19000 för den. Är priset rimligt och hur jämför service sig med andra märken, är delarna dyra som stereotypen föreslår och hur är bilen generellt?
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Svart bil utan AC = nej tack.

Annars är det en trevlig modell, i alla fall den jag hade som första bil för 15 år sen :)
Service är nog inte mycket dyrare än andra 20 år gamla bilar, du behöver ju inte serva på märkesverkstad med originaldelar direkt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hade en E36 316i Compact och den var faktiskt rätt kul att köra trots den klena motorn.
Efter jag monterat sänkningssats och sportstötdämpare blev den som en gocart på kurviga vägar! :)

19000 känns rätt mycket med tanke på åldern men iofs är det få mil...borde finnas prutmån.

Sedan är skicket helt avgörande och leta särskilt efter rost!

Har jag missat något - var framkommer det att det inte är AC i bilen?
Kolla funktionen om det finns - snacket om "det behövs bara en gasfyllning så kyler den" = nästan garanterat stora reparationer då en AC-service med fyllning kostar runt en tusenlapp och har man inte gjort det är det större problem...!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Länk
Gissar att det inte finns så många andra svarta 316i -99 med 8600 mil till salu :)
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Om det är den som Weiman länkar till ser det ut som det är rost på trösklarna vid framskärm. Ser bättre ut inuti, men inte 8600 mil utanpå. Kolla miltalet noga, verkar lite lågt.

För 19000 får du bättre bil gissar jag.

8600 mil, endast vintermil. Avställd varje sommar... Vi vill inte visa regnumret, för då kommer buset och stjäl den. Inte för att vi är rädda för att spekulanter skall kolla upp den.

Men vi har putsat däcksidorna!

Bara negativa vibbar!

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, den såg rätt sunkig ut...finns garanterat bättre bilar för de pengarna.

Avgasröret har en "spännande" dragning för ändröret - något knas är det garanterat där!

Dessutom klent utrustad (i princip helt basic utan extrautrustning) och privatimport....

Reg.nr?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.