|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har bytt hastighetsmätare, och kan inte få service intervaller (Linjer står bara) och många andra nyckel inställningar fungerar inte heller. KM visar men med en punkt mellan. Måste man Koda den? hur man gör det? gör det någon här? Jag har 316d manual och mätare är från en 330d med automat tror jag men samma år. tack för varje svar eller förslag | |
|
Hej, Med "hastighetsmätare" menar du antagligen hela kombi-instrumentet, IKE? På min gamling gjorde jag den operationen. Det blev en del kodning då och på en 12 år yngre bil lär det inte behövas mindre av den varan. IKE behövde på min bil anpassas både till EWS (Wegfahrsperre; startspärren) och LCM (Ljusmodulen) för att allt skulle fungera normalt. (Mätarställningen kunde dock inte ändras, åtminstone inte backas.) Dessvärre är du (har kanske redan kollat?) här beroende av andra krafter än BMW-verkstäder, som kategoriskt nekar till att koda begagnade grejer av vad slag det vara månde. Du får alltså antingen göra det själv eller hitta en kompis med nödvändiga kunskaper och utrustning. Vad som krävs av det senare slaget, vet jag inte, men jag skulle tro att INPA och/eller NCS Expert borde klara detta enkelt. Det kommer nog mer (detaljerad) input snart. /Lennart |
|
|
Har inte mycket att komma med men det går garanterat inte att fixa detta med Inpa/NCS. Den möjligheten försvann redan 99 då man ändrade till andra typ av chip. Nytt kombiinstrument på BMW eller möjligen begagnat och sen hitta någon firma som sysslar med mätarjusteringar så det blir rätt km på bilen. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
@OlaO: Primärt talar vi inte om kilometermätarjusteringar, utan om att få bilen att fungera utan en massa varningar och bakut-sparkar. Miltalet i det nya instrumentet, utgår jag ifrån, får alltså bli kvar, möjligen justeras uppåt om det går och så önskas. Mitt eget ”nya” instrument kom från en E38 740, modellår 2001 (tillv 2001-03), men kunde ”någorlunda lätt” anpassas till min 750 -99 (byggd 98-09) med hjälp av BMW Scanner 1.4. (Fast det chip som räknar körsträcka, M35080, kommer man, som du skriver, inte åt så lätt, så där lever jag med 3000 mil extra på mätaren. Inga problem.) Men menar du att INPA/NCS inte skulle kunna fixa så att TS`nya instrument kan anpassas alls? Kan väl inte vara möjligt? F ö ”punkten emellan” i första inlägget är just ett resultat av i första hand olika VIN i IKE och någon/diverse modul(er). /Lennart |
|
|
Som sagt, det verkar kunna gå. Googla ”cluster swap e90” eller någon variant på det. Här är en lång tråd som behandlar temat. Länk /Lennart |
|
|
Aha, Lenwib, det borde gå. Läste inte , trodde bytet skulle göras. Men det var just gjort. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Vill du inte hålla på själv kanske dessa är ett alternativ. Länk Jag har ingen erfarenhet av dem mer än att jag vet att de finns. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.