|
|
|
|---|---|
| Köpte en 330i -16 (automat) som gått 5500 mil för två veckor sedan. Har nu kört 100 mil och upplever att ratten och delvis framvagnen skakar och vibrerar från 70 km/h och uppåt. Det är framför allt på comfort och eco-driving läget som det sker, på sportläget känner jag inte direkt av det. Det påverkar komforten rejält och är irriterande, särskilt vid långsträckor. Någon som vet vad det kan vara? Bilen är ju ändå relativt ny och dessutom en premium selection med garanti. | |
| Att kontrollera hjulen kan vara en idé. Är däcken slitna? Är de väl balanserade? (Kan ha tappat vikter). Sen säger du att komforten är sämre i eco samt komfortläge, har du adaptiv fjädring? Påverkas vibrationerna av gaspådrag? | |
| Troligtvis är det obalans i framhjulen. Enkelt att fixa hos närmaste däckhandlare. Eller hos företaget som sålde bilen. | |
|
Vad är det för däck och fälgar? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag hade tagit kontakt med säljaren innan några egna åtgärder påbörjades. Låt de fixa problemet? |
|
|
Tack för svaren! Var i kontakt med säljaren och de vägrar undersöka felet på garantin. Jag får själv stå för felsökningskostnaden på 1600 kr och därefter om det är ett fel som omfattas av premium-selection-garantin så går de in och åtgärdar felet. Handlar det om obalans i däcken så täcks det inte av garantin. Är dålig på däck och fälgar men det är BMW original 18 " iaf som sitter på. Gjorde luftryckskontroll och fick värdena: 2,7 bar resp 2,9 bar bak och 2,6 och 2,8 bar fram. Det är 4 mm fram och 5 mm bak kvar på däcken. Upplever inte direkt nån skillnad under gaspådrag utan känner främst vibrationerna i sätet och små skakningar i ratten hela tiden vid landsvägskörning från 70 km/h. |
|
| Läs på däcksidan för att se vilken sorts däck det är. Sannolikt Bridgestone Potenza RFT. | |
|
OM det är ett fel som omfattas av Premium-selection-garantin, skall de väl även stå för felsökningskostnaden i efterhand!? Jag skulle iofs. först ha pratat med en annan (konkurrerande) BMW-verkstad om detta då den garantin skall gälla på alla BMW-verkstäder... Det kan ju vara något värre än bara däcken så jag hade definitivt försökt klarlägga detta innan garantin går ut. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Gjorde en balansering men hjälpte inte. Känner fortfarande små enormt störiga vibrationer i ratt och sätet. Spelar ingen roll om jag kör comfort eller sport eller hastighet. Däcken är bridgestone sedan bilen var ny och runt 4 mm kvar. Bmw vill heller inte ta felsökningen på garantin. |
|
|
Märkligt att säljaren inte vill göra en felsökning?! Det är väl därför man köper med garanti! Jag hade nog inte frågat utan bara ringt o sagt att nåt är knas med bilen-kontrollera! Fanns vibrationerna inte när du provkörde den? Ett lite krångligt tips är annars att prova med vinterhjulen och se om vibrationerna kvarstår? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.