|
|
|
|---|---|
|
Funderar på en begagnat 420d x-drive med M-sportpaket. Ca 300.000:- Ser att det kom en motoruppdatering nånstans 2015-2016 på 190hk istället för 184. Är det bara mjukvaran / ny optimering som uppdaterats eller är det mer än så? Hur bra är hållbarheten i BMWs 2 liters dieslar? Några kvalitetsproblem? Tack på förhand Mvh Magnus | |
|
Det var inte bara 6hk mer, utan det var en ny motorgeneration som lanserades där. Lite kvalitetsproblem har det väl varit på 20d-motorn. De har ju återkallats för risken för brand. Däremot har det sålts enorma mängder av den motorn så att några felat är kanske inget katastrof i sig. |
|
Transocean |
184 hk N47 har singelturbo mens den nyare B47 har twin scroll tror jag det heter. Om man vill trimma dom så får man mera effekt ur 184 hästarn. Men N47 har slitit med kamkedjeproblemer så det är egentligen upp till dig om du vill att kedjan skall rasa eller om du vill att den nyare varianten skall fatta eld :-) |
| Man ska ej förglömma att N47 har dubble ändrör medans B47 bara har ett single ändrör! ;) | |
|
tsint, den där är inte helt oviktigt! =) Jag hade hellre tagit den nyare. Förbrukningen blev ännu lite bättre där. |
|
|
Jag har 2 ändrör på min 420D-17. Jag är jättenöjd med min 420D, går så det räcker för mig, samma vridmoment som gamla M3-an med V8, och drar 1/2 liter milen BMW CS #5206 |
|
| Jag har bara ett ändrör på min 420d 2015 med N47. Verkar lite random det där... | |
| I samband med facelift på f3x kom det dubbla ändrör till även 20-modellerna medan 18-modeller o nedåt har enkel pipa. Innan var det från 28/30 som hade dubbelt. | |
| I övrigt är B47 som kom efter N47 en trevlig motor med mkt mindre dieselkaraktär än föregångaren. Doch stora problem med EGR snarare än kamkedja som ju N47 led av i tidigt skede. | |
| Det finaste med B47 är att den är så himla tyst jämfört med N47. Hade valt den alla dagar i veckan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.