AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.551

Varför blir mina fälgar i fram smutsiga? F11 2016

Kanske är en dum fråga men. Varför blir mina fälgar i fram jätteskitiga medan de i bak inte blir det, fullt med sot. Just nu är det som att det är olika färg på fälgarna.
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
När du bromsar sliter det loss mer partiklar på de främre beläggen. Främre belägg är även större = avger mer damm.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bromsdamm!

Helt naturligt med originalbeläggen hos BMW/Mercedes/Audi etc...

Bra bromskapacitet och lång livslängd för både belägg och skivor och minimalt med bromsljud, men skitiga!

Finns eftermarknadsbelägg som dammar mycket mindre men då kan de ha icke önskvärda egenskaper enligt biltillverkarna - som t ex. att de inte klarar att slipa bort rostangrepp om bilen stått någon/några veckor på vintern.

Har själv monterat Ate Ceramic som är lågdammande belägg, på bakaxeln och de dammar verkligen mycket mindre än originalbeläggen. Ska enligt Ate ha samma bromsverkan men ha mindre "rengörande" egenskaper när det gäller rost på skivorna - får se hur de beter sig i vinter men bilen rullar i princip dagligen så jag tror det är ett mindre problem mht. körprofil i mitt fall.

Finns andra fabrikat med motsvarande belägg under andra produktnamn.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack så mycket. Inget jag märkt av på mina tidigare volvo men är väl bättre bromsar här då :p Får tvätta lite oftare då!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, eller byta belägg till sådana som dammar mindre.

Planerar att montera Ferodo DS Performance på F31:an när det blir dags att byta dem. Hade sådana på E46:an och var mycket nöjd med dem - dammar mindre (och det damm som blev var mer grafitgrått i stället för kolsvart) och biter bättre/snabbare och tål mer värme, trots det tysta.

Kostar dock ungefär dubbelt så mycket som OEM-eftermarknadsbelägg från Ferodo, Ate, Bosch etc. Men ungefär samma som BMW-original...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Glöm inte bort luftströmmen som tar med sig bromsdammet

Luften pressas in under fronten och ut bla genom hjulhusen fram.

Under bilen bak ärundwrtryck så luften strömmar in under bilen via hjulhusen.

Det gör framfälgarna bra mycket dammigare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.