|
|
|
|---|---|
|
På jakt efter ny bil och mest intressant är antingen en 520d F11 eller X3 2,0d. Eftersom jag vill ha diesel vill jag ha en miljöklass Euro-6 och då är det ju årsmodell 2014 eller nyare som är intressant. Tycker bilpriser.se har visat ganska rimliga priser tidigare på vanliga bilar men nu tycker jag det diffar ganska mycket mellan rekommenderat pris på bilpriser.se och begärda priser på blocket. På bilpriser.se söker jag på 520d, modellår 2015, 10000 mil, vinterdäck, servad enl plan, metallicklack, drag, komfortpaket och helläder vilket de flesta bilar ändå har. Rek pris hos handlare: 180 900 kr, privat ungefär 160 - 170 000 kr. Billigast på blocket - 179 500 hos handlare, privat 186 000 kr. De flesta ligger i spannet 215 000 - 240 000 kr. Så till min fråga: Är det prutläge eller är det bilpriser.se som visar glädjesiffror? Känns smått osannolikt att pruta ner en bil från säg 220 000 till 190 000 hos en handlare. De bilar med priser i nivå med bilprisers värdering tycks försvinna ganska snbbt från blocket. Hur ser marknaden ut egentligen? | |
|
Kan ju ge mina 5 ören utifrån vad jag har upplevt med den pågående försäljningen av min 520d F11 (årsmodell 2017 och 5200 mil på mätaren) Länk. Fick min värderad hos Förenade bil i Malmö och de ville köpa in den för 203 000:-, sen försäljning ut till kund ligger på 240 000:- till 250 000:- för liknande bil. Vad jag har märkt är att om du har metallic så ger det ca 5000 till 10 000:- mer i värdering mer och M-sport kan putta upp priset ca 30 000 -40 000:-. Detta är dock subjektivt och kan säkert skilja mellan bil till bil. Enligt KVD så har priserna ökat 17% på 520d efter bonus/malus (snittet ligger på 12%) så just nu finns det ett sug efter just dieslar som pressar upp priserna. |
|
| Kan lämna input på min förra F11 520xd Msport 2017 (skinn, 19", loungpaketet) med ca 3000 mil på mätaren. Jag fick 285 i inbyte och den såldes på 3 dagar för 320 hos den lokala BMW handlaren. Jag blev nöjd och säkert handlaren också. Detta skedde för ca 2 veckor sedan. | |
|
Knappast prutläget - begagnatsvängen går ju för högvarv. Många handlare har svårt att fylla hallarna och då lär de inte släppa iväg bilarna med lägre marginal än nödvändigt. Ganska speciell situation just nu och då är det väl kanske så att Bilpriser baserar sina uppgifter på för gammal data. |
|
| Ja bilpriser.se lär knappast ha höjd i sina modeller för 15% förändring i valutakurs med tillhörande export av bilar från Sverige som just nu tömmer begagnathallarna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.