|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har äntligen fått tummen ur och köpt mig en Bmw. Efter alla som sagt att det är dyrt att köra V8 så slog jag slag i saken och köpte mig en endå. Och undrar nu vad man bör starta med. Givetvis har jag sett över alla packningar, bytt det mesta dvs en grundlig självservice. Har ingen riktig si eller så budget men tänker mig allt under <100papp. som ni kan rekommendera. Har varit i banorna på kompressorkit men hört att det är MYCKET svårt att få igenom på besikningarna numera jämfört med mitten av av 2000-talet. (någon som vet annat eller tips för gå igenom med kompressor.) Hittar inte särskilt mycket men kollat på Schmiedmann, klracing, bsr etc Men tänker att man nästan gör bäst i att kolla här på autopower eftersom alla nätforum leder än hit ;) Mvh//geextah | |
| Sälj bilen och köp en M5 E39. Du hittar de från 120-130 i sisådär skick. Alternativt så köper du en M5 drivlina (motor, låda & diff inkl alla tillbehör), men det kommer kosta typ som att köpa en färdig M5 E39 i slutändan | |
|
Under 100.000 i projekt-budget betyder inte 120-130 tusen på en annan bil i "sådär" skick.. Om du inte kan något konkret utan bara rekommenderar att köpa något "annat" så är jag måttligt imponerad över din kommentar tremont. Next..! OnT: Länka om ni kan hitta någon sida för de äldre 540 modellerna som har mycket delar. Lägger hellre pengarna på något nytt än letar efter begagnat då jag söker efter mer kräm i bilen, och inte reservdelar. :) |
|
| 99k är under 100k. En rimlig 540i är värd allt mellan 10k och 50k. Sälj 540i så har du en M5 i sisådär skick. Pruta bilen i denna Länk till under 100k vilket inte borde vara omöjligt alls. Det är det bästa du kan göra. Att trimma din 540i är bortkastat. Varför? Jo för när du är klar med motorn (säg ESS kompressor kit för i storleksordningen 50k) så rasar lådan (10-20k) sedan kommer du på att du vill ha manuell låda inkl annan diff (20-25k). O då nämner jag inte att bilen är olaglig o "omöjlig" att besiktiga. Eller så dekaltrimmar du bilen med M5 emblem. Att trimma en gammal motor kostar alltid fläsk, o gör man det "enkelt för sig" så är det bara att vänta på kommande reparationer. Jag råder dig att inte trimma den. Vill du ha mer pulver, så sälj den o köp en M5 eller nån annan bil med mer pulver, varför inte en E55 de har väl kompressor från början, de borde vara lätta och relativt billiga att trimma genom att byta remhjul på kompressorn till ett mindre. Det är det bästa du kan göra. | |
| Men OK...Vill du bränna cash så. Länk + Länk . Du bör kanske köpa SuperSprint hela vägen? Länk. Vi snackar ca 40-50k. Lägg till en mappning (10k). Du har då förmodligen fått som mest 50 kusar till. Bilen är fullt besiktningsbar med SuperSprint, om de inte är på sitt sämsta humör för de kan de klaga på ljudnivån. Vill du öppna motorn så kan du höja kompressionen (andra kolvar främst), renovera block och topp. Montera något större spridare. Då har du i bästa fall tillsammans med SuperSprint 70 kusar till, efter mappning. Räkna med en kostnad på nätta 100k. Är det värt? Nej. Köp en annan bil. | |
|
tremont tackar! Hehe bränna cash är inte något man bör göra. Men köpa leksaker för pengarna är något roligare. Som sagt var jag är tacksam för alla tips och länkar som finns oavsett om det kräver import eller om det finns sidor i Sverige eller grannländerna som tar hem delarna. Allting under budgeten :) För att prata om den där M5an du länkade till så finner jag det väldigt lustigt.. Länk 16 ägare men avställd 2013-08-23 sedan besiktning 2019-07-03 |
|
|
Det är ingen toppfin M5. Vad det är för fel på den är omöjligt att veta. Jag gissar på nån givare som ballar ur. Den är svårsåld, därmed bra prutläge. Hade den gått som den skall så hade den nog varit såld redan. Att en M5 är avställd i långa perioder är inget ovanligt. Kom ihåg att de summor jag nämnt förutsätter i praktiken att du monterar allt själv. Det springer iväg fort. I värsta fall kommer du sitta där med en hel del fina delar, men inte kunna montera de på egen hand. Tänk på att du höjer inte värdet med ens 1/4 av vad trimmet kostar. Nej jag hade som sagt låtit bli. En sån här är relativt lätt att trimma Länk , men jag tror inte att just det exemplaret är ett toppexemplar alls. |
|
|
Gasrespons på 540 modellerna. Googlat en hel del och känns som många klagar över den. Den är inte dålig, heller inte riktigt bra. Kan man underlätta den med elektronik eller genom köpa ett bättre intake? tex Länk eller en Länk Kollat på flera sidor nu hittar heller ingen intake manifold till e39 som passar 1996 års modell. Någon annan som hittar någon sida med mycket delar? |
|
| Waste of money. Eller om du vill att bilen skall förlora några kusar så kör på din första länk. Skall du byta insug så gissar jag att S62:ans ITB passar. Gissar. Men då behöver du även "plenumet". O så mappning för att det skall bli bra. O då var vi där igen, det kommer kosta fläsk. Ett ytterst gott råd i all vänlighet. Behåll bilen strikt original. Måste du tvunget ha fler kusar så köp nåt annat. Du kommer bara slänga dina pengar i sjön, du kommer endast uppleva en effekt, placebo-effekten. | |
|
tremonts tips är tråkigt, men inte fel för det. Det är väldigt sällan lönsamt att trimma en lägre modell om det finns en starkare att köpa. Men om den gamla moppe-trimmargenen är stark och det egentliga målet mer är att ha ett projekt så är ju saken annorlunda. Så är målet: 1) Få en stark V8 i en 5-serie för ca 120-130'? 2) Utveckla en bil och kontinuerligt se framsteg, fundera, söka, meka och sedan blir biprodukten en starkare bil än det är idag? Är det nr.2 som är mest intressant så kan vi lägga ner rekommendationer om att köpa annat och istället fokusera på vad man kan göra. Men de flesta saker kommer nog kosta hela bilens värde. |
|
Transocean |
Jag skulle sett på en M5 direkt. |
|
Jag hade också satsat på en risig M5 i så fall, du får genast 114 mer här än vad det är en 540 original, och som tremont påpekar så kan du lägga ner 75 lök på att trimma en 540 och så +50 häst samt en bil som inte går att besikta. Som tremont också säger så ökar bilens värde med kanske 1/4 av vad det kostar att trimma den, om den ens ökar med det. För övrigt så är det ganska enkelt att förbättra gasresponsen på alla BMW. De elektroniska fartspjällen är nämligen byggda så att de laggar efter för att ge en mjukare respons och ge en lättare körbarhet. Det "enda" du behöver göra är att programmera om styrchipet. Jag har låtit göra det på min 850, och den har blivit betydligt svårare att köra i stadstrafik; man måste nämligen vara väääääldigt mjuk på gasfoten. Dock har den blivit betydligt lättare att få upp i toppfart. |
|
|
AlexanderK, det är mekaniskt gasspjäll på en 96a utan styrmotor. Elektroniskt kom 09/98 till M62. Finns ju M62B48 motorn annars du kan lägga i, den ser i princip likadan ut och kommer troligtvis gå igenom besiktning. 370 hk original i den. Antingen den eller en V8 från Alpina B10. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.