|
|
|
|---|---|
|
Hej. OM jag ska köpa hjullager till min bil fram. Vart köper jag och vad ska jag köpa? Köper man hela huset med lager utpressat eller bara lagret? Helst tar jag hela huset eftersom jag inte har någon verkstadspress. Hjälp! | |
|
Slarvfel: Jag vill alltså helst ha huset med lagret ditpressat. Frågade schmiedman och dom sa att bara lagret finns och att man måste pressa dit det själv. Kan jag pressa dit lagret som en vanlig hemmapulare eller är det en verkstadspress som gäller? Helst slipper jag det men måste jag så måste jag. Är det ett annat tillvägagångssätt på en fyrhjulsdriven bil som min är? |
|
|
Du får köpa ett separat lager och pressa in det i spindeln. Jag köpte en enklare forma av press liknande denna "Länk för att kunna göra detta själv. Har framgångsrikt bytt framhjulslager på 2 av mina 4wd BMW med detta verktyg. Såg att du bor i Umeå. Är själv bosatt i Vännäs. Kanske jag kan hjälpa dig med detta. //Göran |
|
|
Hej Göran, Ja jag är Umeåbo, bor i stan. Tack för erbjudandet! Jag kanske behöver hjälp :) Jag får återkomma angående det. Alltid kul att träffa trevliga stallkompisar som är hjälpsamma! :) Var ut och testkörde nu för att tvinga fram beteendet igen. Det som inte känns som klassiskt hjullager-problem är att det vibrerar i ratten när jag kommer upp i lite fart och sen slutar inte det förrän jag stannat. I lägre hastigheter så går det bra, allt under 80 känns ok även om det låter lite. Det jag däremot reagerade på nu var att bromsoket, skivan och ja t.o.m. fälgen var varm, bromsskivan var så het att jag brände mig på den om jag höll kvar fingret. Jag är inte någon van hemmamekare men jag trodde att det ska låta mycket mer innan det blir så slut att ratten vibrerar som den gör för mig. Men som sagt, det är i högre farter, i alla fall 100-110, då börjar det vibrera ordentligt. Men vad säger du, lutar det åt att byta hjullager först? Bärarm och länkar är ganska nybytt och även drivaxeln. Vad ska man sikta på för lager? Original eller någon bra eftermarknadsvariant? Kollade den här killen och han gav sig på något lite mer avancerat, hoppas att det inte är något sånt: |
|
|
Låter som det kan vara kärvande bromsok! Lyft bilen och snurra på hjulet och känn/lyssna. Prova att bryta isär beläggen från skivan och se om det blir någon skillnad och känn även på om det då blir glapp i lagret. Ett kärvande/anliggande bromsok kan maskera glappande hjullager. Det kan vara båda felen samtidigt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Instämmer med Johan B. Dvs att det lutar åt bromsoket... Hade samma problem med min e46:a för något år sedan. Tätningsringen i det gamla bromsoket hade spruckit, varvid bromskolven rostat så att den kärvade fast. Bytte bromsok och luftade systemet. Det var inte speciellt svårt. Är det glapp i hjullagret (vilket jag inte tror) ska du kunna känna det om du lyfter upp bilen i aktuell hörna och tar tag i hjulet "kl 12" med ena handen och "kl 6" med andra och ruckar. Det ska inte glappa. |
|
|
Tack! Jag ska gå igenom oken runt om. Det som var så äckligt var känslan av att hjulet satt löst när det väl började vibrera. Otäck känsla. Det gick som sagt bra i lägre hastigheter. |
|
|
Jo då, det var oket höger fram. Men hjullagret är också på väg. Det här med kärvande bromsok fram har hänt nu på sista 100milen, om det ens är 100 mil. Kanske senaste 20 milen. Blir till att byta ok. För nu så putsade jag bort den rost som fanns och såg till att oket går bra igen. Det låg rost kanske 5mm upp så när jag bytte bromsklotsar sist så lär ju det ha börjat kärva för att den yttre delen där rosten fanns på cylindern tog i oket. Ska kolla de andra oken också och byta ut vid behov. Damasken såg fin ut så det är inte damasken det beror på. Börjar bli less på gammal bil. Ska nog se mig efter en lite nyare. Skulle gärna leta tag i en 335i xdrive touring. Har en polare på jobbet som har bra kontakter i Tyskland och som skulle kunna leta tag i något fint exemplar. Ser att det inte finns så många till salu i Sverige. |
|
|
Har liknande vibrationer från höger fram över 80. Bra tråd, var inne på lager men kan vara mina bromsok. Bytte belägg fram nyligen och vad jag såg var bromsoken OK. Men jag vet inte var jag ska kolla för. |
|
|
Finns det renoverade bromsok till sali i Sverige? Googlade lite utan framgång. Vill helst slippa renovera själv utan montera ditt en ny eller renoverad bromsok. |
|
|
Ja, i princip alla reservdelskedjor säljer sådana, t ex. Budweg. Då betalar du en "stompant" som du återfår när du återlämnar det gamla bromsoket dy bytt ut - det går tillbaka och renoveras. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan. Hittar inte hur man ska beställa så att det funkar med inbytet men ska läsa på. Budweg verkar vara bra företag men inget på deras hemsida för att kunna beställa som slutkund. |
|
|
Pant-processen tar du med handlaren. Brukar funka så att du helt enkelt betalar bromsoket plus stompanten och när du återlämnar det gamla oket får du panten tillbaka av samma handlare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.