|
|
|
|---|---|
|
Jag har börjat känna på tanken att byta bil, även om jag tycker väldigt mycket om den jag har nu. Om jag ska sälja den... vilket är bästa sättet? Och hur värderar man bilen? Kollar man blocket så finns det knappt en enda begagnad 540iX G31 till salu. Är det ens möjligt att sälja en bil i den här prisklassen på blocket? | |
|
Här är fyra st: 1 Länk 2 Länk 3 Länk 4 Länk Några fanns det ju i alla fall. Men jag tror de där ligger lite väl högt med tanke på kampanjer som varit. |
|
| Tittade på en lagerbil hos Bavaria. Fick 22% rabatt utan att ens vara intresserad utan frågade bara om priset. Med den typen av rabatter så är det inte roligt att sälja en "ny" begagnad bil. | |
| Vilken utrustning har din? Miltal? När plockade du ut den? | |
|
Klart att det går att sälja privat även i den prisklassen, men det är inte lätt. Du måste nog lägga dig rejält under i pris vad BMW-handlaren tar för motsvarande bil, de kommer t ex att lämna tolv månaders garanti på bilen (vet inte hur mycket garanti du har kvar på din). Största problemet är väl dock alla kampanjer och rabatter BMW har i tid och otid, i många fall skiljer det knappt något i pris att köpa en splitterny jämfört med en 1-2 år gammal bil. Sen brukar dessutom BMW-handlarna ha kampanjer även på finansieringen av bilen som är svårt att matcha privat. Så frågan är som sagt hur man värderar bilen, beror på lite hur långt den har rullat men 50kr milen i värdeminskning känns rimligt om den inte har rullat ovanligt lite eller ovanligt mycket. |
|
| Är den dessutom momssmittad är uppförsbacken ännu lite brantare. | |
| Enklast är väl att be handlaren göra en värdering. Sedan är det bara att testa marknaden på egen hand. Det är trots allt i mångt och mycket en standardbil. Runt 425'-450' bör du kunna få. Obs! Räkna på den nya fordonsskatten först. Inte kul att betala 15'-20' extra per år i tre år om nästa bil är en ny ICE. | |
|
Jag antar du har köpt den på kampanjpris då ju dessa funnits i ca 2 år. Via BMW ÅF så ligger en Innovation Edition runt 600 tkr. Jag sålde min UE i nov 2018 och fick då mera, men bensinarna är svåra nu. Den vill ha rätt mkt soppa. Beroende på miltal och spec får du nog 500-525 själv tror jag. Tänker då på IE med cirka 2000 mil. Jag har nu en 540d G30 IE som jag gillar mkt mera än 540i framförallt vid pumpen. Ligger på 0,65-0,7 blandad körning. Det har konstant legat ca 20 540i G31 på Blocket. Så också nu. Lycka till. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.