|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla bmwägare, har lite info. som kan få er att uppskatta era bilar ännu mer. min farsa har en 525-93 som han ägt sedan 95,bilen har rullat 25000 mil, och för 1 år sedan skulle de köpa ny bil till morsan, det blev en sprillans toyota corolla,beslutet grundades pga. att toyota skulle ju vara så snål och diftsäker. Nu 1 år senare vill han inte enns ta i bilen med tång, bilen har tillbringat mer tid på verkstaden än på vägen.började med en massa elfel och slutade med motorbyte efter att bilen drog ca: 1l olja-200mil Och farsan tyckte att vägljudet var irriterande högt och påpekade det hos verkstaden,men det var tydligen helt normalt. han lånade en db-mätare för att se hur högt det var. corollan låg på ca:84 db i 90km/h,och 525an på 72db från 90 till 140km/h, och bilen rullar på 235/45-17. För skojs skull travade farsan över till grannen för att fråga om han fick mäta hans bilar för lite mera referenser. Resultatet blev: volvo v70t5-01 ca:74db sprillans mondeo ca:77db summa sumarum även gammla BMW är i klass med nya (B)bilar,corollan såld och ny bmw på g | |
|
För ett tag sen åkte jag i en V70 av nyare modell, och jag tyckte inte att den gick ett dugg tystare än min BMW. Men nu har man väl fått det bekräftat oxo :-). Det säger en hel del om BMW. Nackdelen är väl att bilägandet kan bli dyr i framtiden eftersom man inte vill ha nåt annat märke :-) |
|
| Något intressant är om en 523 låter mindre än en 525E34 tillexempel??? | |
|
Åxå en jäkla jämförelse. Bortsett från att han måste ha fått ett måndagsex av Toyotan så haltar ju jämförelsen något. Trots att 525-an har nåra år på nacken så spelar den i en annan division, både storleksmässigt och komfortmässigt. Jämför den med en tjugo år gammal Jaguar så framstår 525-an som en plåtburk. Kör en ny Avensis, vågar påstå att den är tystare än vilken tre gånger så dyr BMW som helst. Billigare och förmodligen driftsäkrare åxå. |
|
|
525 E34 är definitivt en av dem tystaste bilar jag har suttit i,sen åkte jag E39 o det blev knäpptyst...Finns det någon som åkt tystare än i en BMW 523i? Förresten Avensis? Är det en bil? Jag trodde det bara var ett fortskaffningsmedel?! :) Mvh Janne. |
|
|
Något säger mig att "Mr Shhh" har full koll på vilken bil som är tystast ;-) Corolla är den sämsta bil jag någonsin kört, och jag vågar nästan svära på att jag ALDRIG kommer köra en sådan bil frivilligt igen. Fick utstå hela min körskoletid+uppkörning i en äckelcorolla -00;a. Min nuvarande E30 -88:a är en miljon gånger bättre på alla vis (utom möjligen bränsleförbrukning). Kanske en lite mer rättvis jämförelse än Corolla-525i. nej fy 17 för toyota. Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
Jag mätte nyss med en Monacor SM-4: 70 km/h: 65 db 90 km/h: 67 db acceleration på 3an: peak runt 70 stereon spelandes högt utan att låta ansträngt: ca 83 stereon spelandes högt låtandes lite ansträngt: ca 88 Mätningen utfördes framför mitt ansikte. Summa: Det bör inte skilja något mellan olika instrument. Jag ska göra ytterligare en mätning imorrn på väg till jobbet, och se om det blir liknande. Tycker det låter helt orimligt att min 528 -87 skulle spöa en sprillans Mondeo i lägsta vägljud. Återkommer med del 2. |
|
|
Ekvationen är kanske lite mer komplicerad än vad som i förstone kan tyckas vara fallet. Det är ju givet att båda mätningarna måste ske med samma mätapparat för att resultatet ska ha nån som helst validitet. Sen bör de väl ske på samma vägsträcka och naturligtvis vid jämförbara förhållanden i övrigt, vad gäller t.ex. väder och trafikintensitet, samt vara lika långa tidsmässigt. Svårt att dra några slutsatser annars. Sen kan ju så mycket annat spela in, som fälgar och däck. Det är ju bland annat en av orsakerna till att en E46 330 låter hyfsat mycket, med breda 17-tummare. I senaste ams testades nya Saaben mot ett gäng andra bilar. Bullertestet (100 km/h) visade att E46 320 låter lika mycket (eller litet, 68 dB(A)) som Alfa Romeo 156 2,0 och Ford Mondeo V6 samt Volvo S60 2,4. Volvon bör alltså egentligen vara tystare än BMWn eftersom den testades med 225/45 17, BMWn med 225/50 16, Forden och Alfan med 205/55 16. Audi A4 1,8T var tystare, 67 dB(A), trots 235/45 17, och skulle alltså förmodligen vara ännu tystare med samma hjul som BMWn. I samma tidning vinner MB CLK320 stort över E46 330 Ci när det gäller buller, 63 dB(A) mot 71 i 120 km/h. Det är VÄLDIGT mycket. Den enda slutsatsen man kan dra är väl att åtminstone E46 inte är nån tyst bil. Sen har den andra förtjänster. |
|
|
Sedan skiljer det faktiskt på hur mätinstrument registerar ljudet och hur man själv uppfattar ljudbilden. Även fast en bil har högre DB kanske man uppfattar den som tystare än en som har lägre. Det är därför tyska Auto Motor und Sport har infört dels "Innengeräusch-Messwerte" och "Geräuscheindruck" i sina tester. Angående AMS-testet så är väl isåfall ingen bil tyst i den klassen förutom Audin och Forden eftersom alla andra hamnade på samma siffra. Lustigt är att tyskarna både uppfattade och mätte lägre värden i Alfa 156 än Audi A4. Detta var iofs kombimodellerna. Den tystaste bilen jag kört är nog Mercedes S-klass. |
|
|
Hmm, tycker resonemanget verkar märkligt. Ett decibel-tal är ju ingenting som är relativt. Däremot kan man ifrågasätta om mätaren är kalibrerad. Men självklart så bör man jämföra under samma förhållanden samt ha en något sånär likadan mätpunkt i bilen, om man ska vara riktigt noga. Men ett sådant instrument som detta, vore i det närmaste högst olämpligt om de skiljde sig från varandra. Monacor-mätaren har slow/fast mode, samt Active och Correspond. dB(A) antar jag är det valda läget Active? Min dator enligt mätaren: 53 dB ;-) |
|
|
Hur står sig en E38 mot en E39a då??? det sägs ju att E38 blev lite smått risad pga vägljudet jämfört med de andra i samma klass. |
|
|
danne123: Varför va ni tvungna att byta motor i eran toyota bara för att den drog mycket olja? läckte de inte bara nånstans..? |
|
|
toyota kommer från nått avlägset land långt bort i asien.. japan kanske.. hur som helst så förstår jag inte vem som tog hit dom rismopederna överhuvudtaget.. var dom inte nöjda med dom där eller? ang den låga ljudnivån i en avensis så upplevde jag att det inte var mycket att hänga i granen dom gånger jag körde dessa vidunder.. nåja nog ordbajsat om dessa fortskaffningsmedel.. hur som helst så är och förblir jag fastklistrad i ett BMW-säte.. _________________ who dares wins... |
|
|
Lite onyanserad bild, kanske, av Toyota, och då känner jag att jag måste protestera. Jag har hunnit äga ett antal bilar, närmare bestämt ett trettiotal, en del lång tid, andra kortare, och jag har sedan tio år tillbaka haft förmånen att för längre sträckor i tjänsten regelbundet få hyra de flesta nyare bilar i mellanklass och uppåt. Få bilar har varit så problemfria och allmänt trevliga som just de japanska vännerna. Jag vet att det är att tala för döva öron, men även Bilprovningens statistik talar sitt tydliga språk. Även om den rensas mht körsträcka etc etc. Någon tråd på forumet tar upp frågan "vad var BMW först med?". Jag säger bara att om någon tog upp ämnet "Vad var japanska biltillverkare först med?" så skulle den tråden med till visshet gränsande sannolikhet bli betydligt längre. Jag kan inte låta bli att reta mig på den inskränkthet som, ibland men inte alltid på stort allvar, framförs i t.ex. detta forum. Visst gör BMW (en del) snygga och bra bilar, men världen är ack så stor, så stor... |
|
|
Mr Shhh, Som du vet så är ju Japan ett land med många olika tillverkare och BMW bara en tillverkare så det vore ju trist om en tråd om vad japanska tillverkare var först med inte blev längre. Men vad har dom varit först med egentligen? |
|
|
Sushi? *Best Man Wins* |
|
|
Japanska fortskaffningsmedel är väl bra att sitta o frakta sitt arsc*le i, men någon känsla i prylarna ser jag inte att dem har...trista tingestar,men säkert bra att ha för den icke så bilintresserade ;) Lika "feeling" som i Ahlgrens bilar...Japanerna är bra på att "kopiera" olika bilmärken o för all del göra superdriftsäkra saker.. Men jag skulle aldrig "investera" i en bil som t.ex Avensis,hopplöst trist att dra upp garagedörren o se att det står en Toyota där o ingen klassisk BMW,med hungrig hajfront,sportstolar,diffbroms,BBS-split, Mullrande motor o allmänt uppkäftig uppsyn ;)) Min alldeles egna åsikt. Mvh Janne. |
|
|
Kan juh bara svara för min egen bil, och där är vägljudet inte högt alls (235x40x18). Men däremot motorljudet i lite högre farter låter en del. "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
| Allvarligt hur står sig en E38 mot en E39 ljudisoleringsmässigt??? skiljer det något märkbart???? | |
| En E38 går något tystare. Det är märkbart men båda är tysta bilar. | |
| Det var det jag misstänkte, mycket tystare än E39 är svårt att komma. Men nya E65..är den revolutionerande på detta område? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.