|
|
|
|---|---|
|
Vad är vettigt/normalt å betala för defa motor och kupevärmare monterat och klart? Nån som nyligen installerat det på nån firma? Vet att mekonomen kör nå på hösten ibland för 5 el 6k men gäller det alla bilar eller ett från pris.. Bil enl sign | |
|
Monterade förra året motorvärmare + uttag i kupen på Mekonomen för 5600. Behövdes en lite längre kabel än den som ingick i erbjudandet så det blev några hundra dyrare. |
|
| Jag köpte bilen på M-bilar i Västerås för en månad sen. Ordinarie pris på Defa uttag + kupevärmare 7500 kr. | |
| Okej. Tackar för svar! Då har jag lite å gå på | |
| Eller så gör du det själv... är inte svårt, tog mig kanske en halv dag. Köpte defagfrwjer från eBay, typ 1500kr ink allt, sen en Slangvärmare från ett annat ställe. | |
| Jo klart man kan göra det sj. Men tiden finns inte riktigt med småttingar hemma :) | |
|
Kolla med dragkrokslagret, de monterar även motor- och kupévärmare: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Fick ett pris här på hemmaplan (v-ås) på 5800kr tror jag kör på det.. | |
|
Mekonomen körde en rikstäckande kampanj för något år sedan eller två, och när en annan verkstad offererade dyrare visade jag dem Mekonomens pris och vi kom överens om ett pris nära Mekonomens. Tyvärr fanns ingen calix slangvärmare för min bil så det fick tyvärr bli en kontaktvärmare. Har för mig att mekonomens priser låg kring 5-6000. Kör du med timer sedan så tänk på att den också ska klara det ampere-tal du tänker använda - gissar omkring/drygt 10A. Läst om en som laddade sin elbil med en timer och timern tog fyr. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Är inte kontaktvärmare bättre för motorn iom att oljan blir lite varmare? Har alltid haft det på mina tidigare bilar och funkat bra. Jo jag anv timer i 4-5 års tid å den fungerar fortf. Köpt på clasohlsson. Borde väl varit samma effekt på mercan jag hade |
|
|
Slangvärmare är effektivare. Kontaktvärmare är betydligt simplare att montera då allt är bolt-on direkt på oljetråget. Visst värmer det upp oljan lite. Men dom är ofta rätt svaga och värmer inte upp motorn på samma sätt som slangvärme gör. Men jämför man att ha kontakt eller ingen alls så är det såklart stor skillnad. |
|
|
Kontaktvärmare gör nära nog ingen nytta alls, det är typ som att elda för kråkorna. Men till vissa bilar finns inget alternativ. |
|
|
Alla bilar jag haft blockvärmare el kontaktv. till så har värmen gått upp snabbare i iaf...och borde vara mest skonsamma för motorn vid kallstart. Det e huvudsaken för mig. Kommer nog aldrig montera slangvärme i mina bilar. Vet inte om det finns ens till min. |
|
|
"Kontaktvärmare gör nära nog ingen nytta alls, det är typ som att elda för kråkorna." Det stämmer inte, men det kanske verkar så för att den inte "märks". Kontaktvärmare värmer inte motorn just något, värmer oljan. Å andra sidan en (bra) slangvärmare värmer motorn rejält, men värmer inte oljan. Vad sliter mest, start med kall motor eller start med kall olja? Det bästa är ju att kombinera - BÅDE en kontaktvärmare som värmer oljan OCH en bra slangvärmare som värmer motorn. Slangvärmare går att montera på alla bilar. Ex Länk Det som ligger närmast "att elda för kråkorna" är att värma luft (kupévärmare)... ;-) --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Tack Sverige för alla dina trådar om motorvärmare! Mvh |
|
| Varssego , det var så lite så ! | |
| Oj sorry. Svara på fel inlägg :) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
En montering mellan 5-6000 kr är i princip självkostnadspris där tjänas inte många kr. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Nja inte riktigt va :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.